Ernst Vossnack
Er komen nu weer herinneringen bovenborrelen.
Ik wist zeker, dat ik samen met Ir.Vossnack ooit eens in een vliegtuig gezeten had en dat hij me de oren van mijn kop vroeg over bepaalde schepen, dit ging niet over de Tritonschepen, maar over de Tradaxvloot.
Ik herkende hem op het vliegveld van de "Voorne" en was op weg naar een of andere Tradaxboot.
Bij Tradax had ik bijna net zoveel vliegmijlen als zeemijlen gemaakt, dus waar en wanneer dat weet ik niet meer.
Bij Tradax hadden ze mini bulkcarriers en OBO's en de Carchester, een Freedomschip die als bulkcarrier was uitgevoerd.
Ik dacht we het o.a. toen ook over Freedomschepen gehad hebben, het was tijdens een vliegreis en dan wil ik nog wel eens een borreltje nemen"¦
Ik wist zeker, dat ik samen met Ir.Vossnack ooit eens in een vliegtuig gezeten had en dat hij me de oren van mijn kop vroeg over bepaalde schepen, dit ging niet over de Tritonschepen, maar over de Tradaxvloot.
Ik herkende hem op het vliegveld van de "Voorne" en was op weg naar een of andere Tradaxboot.
Bij Tradax had ik bijna net zoveel vliegmijlen als zeemijlen gemaakt, dus waar en wanneer dat weet ik niet meer.
Bij Tradax hadden ze mini bulkcarriers en OBO's en de Carchester, een Freedomschip die als bulkcarrier was uitgevoerd.
Ik dacht we het o.a. toen ook over Freedomschepen gehad hebben, het was tijdens een vliegreis en dan wil ik nog wel eens een borreltje nemen"¦
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Luchtdrukkanon
Ik zit nog steeds met dat luchtdrukkanon van Vossnack te worstelen..... Ik vind het nogal een gedoe voor zo'n momentopname en de nauwkeurigheid van zo'n meting laat te wensen over. Aan een Walker log had je dan toch meer lijkt mij.
Ook wel zo gezond voor de stuurlieden die na hun wacht dacht ik naar het achterschip moesten om de mijltjes af te lezen. Eind 60-er jaren deden de doppler sonar loggen hun intrede. Wij installeerden toen op een aantal Amerikaanse containerschepen die bij de RDM werden gebouwd het Ametek Straza doppler log. Dat was in ieder geval minder getob....
Ja Jos, de één gaat kwistelstaartend over de Atlantic en de ander kopschuddend. Of was het gezichtsbedrog?
Ferry
Ook wel zo gezond voor de stuurlieden die na hun wacht dacht ik naar het achterschip moesten om de mijltjes af te lezen. Eind 60-er jaren deden de doppler sonar loggen hun intrede. Wij installeerden toen op een aantal Amerikaanse containerschepen die bij de RDM werden gebouwd het Ametek Straza doppler log. Dat was in ieder geval minder getob....
Ja Jos, de één gaat kwistelstaartend over de Atlantic en de ander kopschuddend. Of was het gezichtsbedrog?
Ferry
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Het luchtdrukkanon zoals het op het cartoon staat is ongeveer het model dat op de roro's gebruikt werd voor de hieuwlijn.
Op de Seine lloyd hadden ze iets met een veel langere loop en die werd voor het gissen buiten boord gebruikt.
De Seine Lloyd is trouwens het enige schip waarop ik heb meegemaakt dat het daarvoor gebuikt werd.
Gr. Arie.
Op de Seine lloyd hadden ze iets met een veel langere loop en die werd voor het gissen buiten boord gebruikt.
De Seine Lloyd is trouwens het enige schip waarop ik heb meegemaakt dat het daarvoor gebuikt werd.
Gr. Arie.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Log
Dit is geen Walkerlog maar één van de firma Em. E. Meyer uit Hamburg. Omdat dit bij de opheffing en ontruiming van de Radio Holland opleidingsschool aan de Keizersgracht 688 bestemd was voor bij het oud ijzer, heb ik me er toen maar over ontfermd. Het deed daar dienst in het kader van aanschouwelijk onderwijs bij het vak Zeevaartkunde. Ik ben nu eenmaal het verzameltype, dit tot grote frustratie van mijn echtgenote...... Wat móet je daar nou weer mee? Nou, helemaal niks eigenlijk, alleen de 'heb' telt.
Ferry
Hallo Arie en Ferry,
Dit plaatje toont het "automatiseren" van het "Gissen buitenboord".
Vroeger werden hiervoor bierflesjes gebruikt die door de sterkste opvarende overboord geslingerd werden.
Dit ten behoeve van het stroomjournaal.
De hobby van Norse leo.
Gelukkig deden wij het nog met lege bierblikjes; bier drinken voor een goed doel.
Al the best
Jos
Dit plaatje toont het "automatiseren" van het "Gissen buitenboord".
Vroeger werden hiervoor bierflesjes gebruikt die door de sterkste opvarende overboord geslingerd werden.
Dit ten behoeve van het stroomjournaal.
De hobby van Norse leo.
Gelukkig deden wij het nog met lege bierblikjes; bier drinken voor een goed doel.
Al the best
Jos
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Gissen buiten boord
Aha Jos, zo zit dat dus. Als Vossnack op het knopje drukt komt er een papierstrookje met de speed eruit rollen.....
In dit geval kan je beter de ton die rechts in het beeld verschijnt als referentieppunt gebruiken. Maar dat zal wel een domme opmerking zijn omdat je dan de ware snelheid over de bodem krijgt en het gaat tenslotte om de gis. Toch? Zelf zou ik anders gewoon even in zo'n stroomatlas kijken dan weet je alles.
Ferry
In dit geval kan je beter de ton die rechts in het beeld verschijnt als referentieppunt gebruiken. Maar dat zal wel een domme opmerking zijn omdat je dan de ware snelheid over de bodem krijgt en het gaat tenslotte om de gis. Toch? Zelf zou ik anders gewoon even in zo'n stroomatlas kijken dan weet je alles.
Ferry
Hallo Ferry,
Dat wippende voorschip van de "Carchester" was echt geen gezichtsbedrog.
Enne dat kanon van Vossnack zou voor gissen buitenboord gebruikt moeten worden, dit gebeurde als het goed was altijd in the middle of the ocean en heeft niets met de log te maken en als sparks moet je toch heel wat van die telegrammen verstuurd hebben over de resultaten hiervan.
Als ik zelf een blikje over de muur gooide, dan kwam het te dicht bij de boeggolf terecht en lag het blikje lekker mee te deinen, dus een stukje onnauwkeurigheid...
Met dat kanon zouden we daar dan geen last meer van hebben.
Dit gebeurde uiteraard alleen op "Selected Ships", de naam is een beetje overdreven, want bijna iedere rederij was verplicht om selected ships te hebben.
Ik neem aan dat je zelf ook driftig heb meegeholpen om blikjes bier voor het goede doel te nuttigen.
All the best
Jos
Dat wippende voorschip van de "Carchester" was echt geen gezichtsbedrog.
Enne dat kanon van Vossnack zou voor gissen buitenboord gebruikt moeten worden, dit gebeurde als het goed was altijd in the middle of the ocean en heeft niets met de log te maken en als sparks moet je toch heel wat van die telegrammen verstuurd hebben over de resultaten hiervan.
Als ik zelf een blikje over de muur gooide, dan kwam het te dicht bij de boeggolf terecht en lag het blikje lekker mee te deinen, dus een stukje onnauwkeurigheid...
Met dat kanon zouden we daar dan geen last meer van hebben.
Dit gebeurde uiteraard alleen op "Selected Ships", de naam is een beetje overdreven, want bijna iedere rederij was verplicht om selected ships te hebben.
Ik neem aan dat je zelf ook driftig heb meegeholpen om blikjes bier voor het goede doel te nuttigen.
All the best
Jos
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Carchester
Hallo Jos,
Ik trek je waarneming niet in twijfel maar zoiets blijft toch een wat merkwaardig fenomeen. Het zal wel zoiet als met een torenflat zijn: het ding moet bij storm bewegen anders breekt'ie..... Maar toch die metaalmoeheid wat jij al noemde. Als je een stukje metaal zoveel maal buigt breekt het gegarandeerd.
De meeste tankers waarop ik gevaren heb, behalve de W. Alton Jones, waren Selected Ship. Ik hielp dikwijls ijverig mee met bijvoorbeeld water opslaan met behulp van zo'n canvas akertje om de temperatuur zeewater vast te stellen en ik was héél bekwaam in het slingeren van de natte en droge bol..... Met die wolkenatlas en percentage wolken kon ik ook wel overweg. Je moest het meteo-telegram om de vier uur verzenden en dat gaf voor ons nogal eens gedoe omdat de radiocondities op de verschillende tijden van de dag niet altijd goed waren en sterk afhankelijk van het gebied waarin je voer. Overdag moest je het telegram dikwijls tussen je wachturen versturen en je kwam er midden in de nacht je kooi voor uit anders kreeg je een slechte beoordeling van het KNMI en een dreigende brief van Radio Holland. Die walslurpen lagen 's nachts uiteraard ongestoord achter Kaap Kont. De stuurlieden kregen ook een beoordeling van hun waarnemingen van KNMI. Zo'n type wolkendek kón helemaal niet in combinatie met de andere overgeseinde gegevens. Alsof ze erbij geweest waren. Dat gaf nogal eens heisa met de ouwe die zich bij een slechte beoordeling van één of meer van de stuurlieden zich persoonlijk aangesproken voelde want alle correspondentie liep dacht ik via het kantoor.
Ferry
Ik trek je waarneming niet in twijfel maar zoiets blijft toch een wat merkwaardig fenomeen. Het zal wel zoiet als met een torenflat zijn: het ding moet bij storm bewegen anders breekt'ie..... Maar toch die metaalmoeheid wat jij al noemde. Als je een stukje metaal zoveel maal buigt breekt het gegarandeerd.
De meeste tankers waarop ik gevaren heb, behalve de W. Alton Jones, waren Selected Ship. Ik hielp dikwijls ijverig mee met bijvoorbeeld water opslaan met behulp van zo'n canvas akertje om de temperatuur zeewater vast te stellen en ik was héél bekwaam in het slingeren van de natte en droge bol..... Met die wolkenatlas en percentage wolken kon ik ook wel overweg. Je moest het meteo-telegram om de vier uur verzenden en dat gaf voor ons nogal eens gedoe omdat de radiocondities op de verschillende tijden van de dag niet altijd goed waren en sterk afhankelijk van het gebied waarin je voer. Overdag moest je het telegram dikwijls tussen je wachturen versturen en je kwam er midden in de nacht je kooi voor uit anders kreeg je een slechte beoordeling van het KNMI en een dreigende brief van Radio Holland. Die walslurpen lagen 's nachts uiteraard ongestoord achter Kaap Kont. De stuurlieden kregen ook een beoordeling van hun waarnemingen van KNMI. Zo'n type wolkendek kón helemaal niet in combinatie met de andere overgeseinde gegevens. Alsof ze erbij geweest waren. Dat gaf nogal eens heisa met de ouwe die zich bij een slechte beoordeling van één of meer van de stuurlieden zich persoonlijk aangesproken voelde want alle correspondentie liep dacht ik via het kantoor.
Ferry
Hallo Ferry,
Wij waren altijd Excellent!
Als je een zeildoeken puts water op een in ballast varende tanker in de Rode Zee eindelijk aan dek had en dan de thermometer aflas, dan schommelde de zeewatertemperatuur zo rond de veertig graden.
Dus gewoon even de zevende machinst van de wacht bellen en dan kwam je aardig in de buurt. Was bijna altijd 30 graden, dus we pasten onze OBS altijd een beetje aan aan hetgeen ze wilden horen in Den Bilt, om problemen zoals jij beschreef te voorkomen.
En laat twee stuurlui onafhankelijk eens de diverse wolkensoorten en hoogtes bepalen, dan is het net alsof ze op beiden op een heel andere oceaan zaten.
Ach, het hield je lekker bezig op de reis.
All the best
Jos
Wij waren altijd Excellent!
Als je een zeildoeken puts water op een in ballast varende tanker in de Rode Zee eindelijk aan dek had en dan de thermometer aflas, dan schommelde de zeewatertemperatuur zo rond de veertig graden.
Dus gewoon even de zevende machinst van de wacht bellen en dan kwam je aardig in de buurt. Was bijna altijd 30 graden, dus we pasten onze OBS altijd een beetje aan aan hetgeen ze wilden horen in Den Bilt, om problemen zoals jij beschreef te voorkomen.
En laat twee stuurlui onafhankelijk eens de diverse wolkensoorten en hoogtes bepalen, dan is het net alsof ze op beiden op een heel andere oceaan zaten.
Ach, het hield je lekker bezig op de reis.
All the best
Jos