Salarissen tweede stuurman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sweet

Salarissen tweede stuurman

Bericht door sweet »

hallo,

ik vroeg mij af hoe liggen tegenwoordig de salarissen voor een tweede stuurman, iemand die bijv bij jumbo /hal/dockwise voert?

wie kan mij wat info geven.

aangezien ik altijd een salaris van ca 2500 euro gewend was bij mijn werkzaamheden op een olierafinaderij.

groetjes

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Sweet,
Ik ben niet precies op de hoogte, maar vind wel dat het verschil met een walbaantje tegenwoordig minder is dan vroeger.
Ik verdiende destijds als tweede stuurman op de "Kaap Hoorn" volgens de pompman, die een hazelip had een: Fffilmsterreffalaris. :lol:
Het had voor mij destijds als vrijgezel slechts het voordeel dat ik wat langer verlof had voordat mijn geld op was. :wink:
Het zal nu ongeveer hetzelfde zijn als wat je gewend bent en als je in Brazil woont kun je daarvan toch wel goed leven?
All the best
Jos
p.s. Hoe kom je in hemelsnaam aan de naam Sweet? :P
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Site van de SDU ligt er voor onderhoud uit tot 4 december, maar in een oude CAO (2001) heb ik gezien dat een begint tweede stuurman KHV zo omstreeks de 3000 euro, exclusief overwerk zou moeten verdienen.
Als ik fout zit lees ik het wel.

Albert
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Dat is bruto neem ik aan Albert?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Albert, ik vrees dat dit katje inclusief vast overtime is.
En dat is "zes op zes af" lopen plus de extra uren in de havens.
Ik denk dat het allemaal te maken heeft met de intocht van de Russen en Flippen bij de Nederlandse Christelijke Koopvaardij, voor die gasten is het een filmsterrensalaris.
Het salaris voor de Jan Kaas is daardoor op een laag pitje blijven hangen in vergelijking met vroeger.
Maar op schepen waar de echte Know How nog nodig is, daar wordt nog wel goed betaald.
Ik put mijn informatie uitsluitend aan hetgeen ik op Kombuispraat lees en de verhalen van Ronny, dus heb het uit de "tweede hand".
All the best
Jos
Kees Bloemkool

Bericht door Kees Bloemkool »

Hallo Manne,
Kees was vroeger bestman op een kustertje.
Stuurman onder de gage, maar wel mooi eerste, tweede en derde stuurman tegelijk. :P
En as die ouwe weer bezope was, most Kees dat ook nog effe overneme.
Een vetpriester hadde we niet, dus ook nog af en toe die vetloods in. :(
Dagtankie oppompe, met het oliekannetje de bewegende dele natmake.
Overtime uitbetale??? Daar hadde ze nog nooit van ze lefe van gehoord.
's oches de luikies opegooie, as je mazzel had ware de matroze trug an boord, dat was altijd stappe geblaze met die gaste.
Kijk Manne, Kees was niet vies van een neut en een wip, maar as er gewerkt most worde, dan stond Kees met ze klote an dek! :D
Maar het gaat over het katje wat je toen kreeg...
Al sla je me dood, het was altijd op. :(
DE BALLLUUUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
sweet

Bericht door sweet »

dank je voor de info, dan ga ik er vanuit dat bij jumbo de salarissen tussen de 3500-4000 euro bruto liggen incl vast overwerk

in 1990 was dat ca 3200 gulden netto incl vast overwerk en een eerste 4500 gulden netto incl vastoverwerk, maar toen voerde jumbo nog onder buitenlandse vlag
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Ja, die 3000 is ( natuurlijk) bruto, maar volgens mij wel gebaseerd op 4 op 8 af systeem. Heb echter geen idee hoeveel overtime opbrengt en wanneer dit begint te tellen. Weet dat hier soms de gekste regelingen voor bestonden of staan. Nedlloyd had indertijd een regeling dat binnenliggend op een aankomst en vertrekdag de arbeidsduur werd "opgeschort"
Leen B

Salarissen stuurman?

Bericht door Leen B »

Hallo :D wat krijgen we nou? een zeeman
die over salarissen spreekt. :?: Het was toch je gage of
heb ik het mis?
Het enigste wat ik weet dat me laatst gage ja, ja, f 827
als 1e Wtk was.
En op het einde van de maand was mijn gage altijd falikant op.
Aan drank, dozen platte Abdula cigaretten en vrouwen. 8)
We moesten altijd een bestel briefje maken dat waren
allemaal allerhande stukjes papier tot schijtpapier aan toe.
Ik zie nog steeds de ouwe de mess inkomen. UIt een grote
DE trommel toverde hij dan je bestelbonnen uit die doos.
En met een potloodje zat hij dan alle bedragen van die vodjes
op te tellen.
En heet eindbedrag was altijd rooood. Maar de mocht de pret
niet hindere we liepen allemaal een maand achter, op onze[/b] gage
Jan
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

Wat een geleuter over geld, ben het met kees bloemkool en leen eens
aant t eind van mijn gage heb ik altijd nog een stukje maand over.
2e stuur betaald genoeg om van rond te komen. Het belangrijkste is dat je je job met plezier doet, Da's veel belangrijker. Anders krijg je allemaal van die chagerijnige cariere jagers aan boord die dan de hele sfeer naar de klote helpen.
Heb een hekel aan dat geouwehoer over dat geld.
dus:

"Work hard, drink beer, have fun, ORE GO HOME"

Gr niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd


Plaats reactie