Even voorstellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
HanW

Bericht door HanW »

Hallo Arie,
In 1982 is deze foto op de Nedlloyd Leuve gemaakt tijdens een 25-jarig jubileum van één van de gezellen. Kan het zijn dat jij links op de foto staat ??
Jawel :lol: :lol: :lol:

Ik heb al een tijdje zitten piekeren toen ik jouw naam las, want die kwam me nogal bekend voor. Ik neem aan dat jij de persoon in het midden bent? Volgens mij zit er een stuurman naast, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Weet je nog op welke dienst het schip toen voer?? NZEAS of ASAS ??

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hallo Han.
Ik ben destijds in Santos aan boord gekomen en van daaruit de oversteek op naar Hongkong.
Na het verre oosten via Mauritius en Durban naar oostkust Zuid-Amerika.
Bij het uitbreken van de Falkland oorlog lagen we in B A en moesten ,s nachts halsoverkop vertrekken naar Montevideo.
De andere persoon op de foto is Erik de Jong, een scheepsgezel toendertijd.
Gr. Arie.
HanW

Bericht door HanW »

Hallo Arie,
Hallo Han.
Ik ben destijds in Santos aan boord gekomen en van daaruit de oversteek op naar Hongkong. Na het verre oosten via Mauritius en Durban naar oostkust Zuid-Amerika. Bij het uitbreken van de Falkland oorlog lagen we in B A en moesten s'nachts halsoverkop vertrekken naar Montevideo.
Nu kan ik het allemaal weer plaatsen. Ik weet nog dat we een hele tijd moesten wachten voor we uit BA konden vertrekken omdat er bij de haveningang e.o.a. drijvend dok van de marine lag dat daar niet meer weg kon. s'Nachts bleven we ook nog ergens in de blubber steken. Ik heb nog naar boven gebeld of we misschien aan de grond zaten omdat ze vanaf de brug maar voor en achteruit bleven slaan. Alles werd natuurlijk ontkend :D :D

Verder herinner ik me nog dat de toestand in BA nogal gespannen was en dat het haventerrein bewaakt werd door van die kleine jochies met grote geweren. Ik ben later op de reis nog terug geweest in BA. De oorlog was toen al verloren en de peso was helemaal niets meer waard. Voor een paar gulden (inclusief de wijn) kon je je helemaal rond eten in Estancia (of hoe die tent ook heten mag). In de bus moest je met muntjes betalen, maar al het muntgeld was volgens mij verkocht als oud ijzer.
De andere persoon op de foto is Erik de Jong, een scheepsgezel toendertijd.
Dat had ik dus helemaal mis. Trouwens, heette die gezel van dat jubileum misschien Ko, een Amsterdammer die prachtig kon fluiten?

Geweldige reizen waren dat. Zou het zo weer over willen doen.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hallo Han,
In mijn herinnering was een schip voor ons aan de grond gelopen en daar was het wachten op en moest er af en toe een klappie met de HM gegeven worden.
Het was zeker gespannen aan de wal en dat is de reden dat ik nooit van een "Beeffie Lomo ?" heb kunnen genieten.
De gezel die zijn jubileum vierde was Co Cristiani.
Gr. Arie.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Arie,

Zondagavond had Ton v/d Berg het nog over een bieffie de lomo in Ba
man wat waren die broodjes lekker.
Groetjes uit Breda Cor
Il parle Il a parle
HanW

Bericht door HanW »

Hallo Arie,
De gezel die zijn jubileum vierde was Co Cristiani.
Bij die naam kan ik me nog heel goed een gezicht herinneren.

Volgens mij kan ik me ook nog wel de bootsman herinneren (was er die reis eigenlijk al een geintegreerde bemanning?) en twee "zwaarwichtige" bediendes waarvan er één Willem heette en, dacht ik, een bootje had.

Het kan zijn dat ik de zaak door elkaar gooi, want ik heb later nog eens op de Leuve gevaren (en ook een keer op de Safocean Mildura/Nedll Lek).
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

ja Han, de bemanning was geintregeerd dus er was geen bootsman meer aan boord.
Je bedoeld waarschijnlijk de scheepsvoorman dat was eerst Matenko, die was vroeger bootsman , en later Bertus Jansen.
We hadden drie bedienden die samen zo tussen de 150 en 160 jaar oude warenen nog meer wogen.
Harry List, Piet ????? en Willem Bommel, de laatste had een jachtje dat Whipsky heette.
Voor zijn verjaardag nog een dingy gemaakt waar zijn favoriten in zaten, whiskey en vieze boekjes.
Gr. Arie.
HanW

Bericht door HanW »

ja Han, de bemanning was geintregeerd dus er was geen bootsman meer aan boord. Je bedoeld waarschijnlijk de scheepsvoorman dat was eerst Matenko, die was vroeger bootsman , en later Bertus Jansen.
Ik bedoel inderdaad Bertus Jansen.
We hadden drie bedienden die samen zo tussen de 150 en 160 jaar oude warenen nog meer wogen. Harry List, Piet ?? en Willem Bommel, de laatste had een jachtje dat Whipsky heette.
Verhaal: Het was een keer slecht weer, maar Willem stond er op toch alles uit te serveren in plaats van de zaak gewoon maar op tafel te zetten. Hij is wel 20 keer op het zeetje langs de tafel geschoten, af en toe een karbonade op een bord mikkend. Het meeste ging er naast :D
Verhaal: Hij komt binnen met een blad met toetjes. Mijn vraag: "Willem, wat hebben we toe vandaag?". "Dit heet een bavarois". "Bedankt Willem, ik heb al genoeg gehad." Loopt hij terug naar de kombuis en horen we hem nog luid roepen: "Chef, niet te vreten!!". Die chef was volgens mij Bartoen.
Voor zijn verjaardag nog een dingy gemaakt waar zijn favoriten in zaten, whiskey en vieze boekjes.
Op die verjaardag ben ik ook nog geweest. Ik herinner me dat toen de stemming er goed in zat Willem nog uitgebreid met saté stokjes stond te zwaaien, zodat er diverse mensen rondliepen met bruine strepen op hun overhemd.

Het was inderdaad een uniek stel, waar de hofmeester niet zoveel grip op had :D :D
arjen1

Even voorstellen

Bericht door arjen1 »

mijn naam is arjen elshout heb gevaren bij van uden op de thameshaven daarna op de triumph een sleepboot via redwijs daarna bij van ommeren en op de dock express 20 van 1982 tot 1998 zo ongeveer en ben nu werkzaam bij chemgas
shipping tussendoor nog een tijdje bij nedlloyd gezeten en smittak en armawa en hoop op deze wijze weer met oude collega's in contact te komem mvg aw elshout
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Arjen,

Er zitten hier de nodige ex Van Ommerianen op dit forum.
Chemgas leden heb ik hier nog niet ontmoet, buiten mezelf dan. Maar ja, dat is al weer 36 jaar geleden. Toen had de Chemgas ook nog geen zeegaande tankers.
Natuurlijk zijn wij ook benieuwd naar jouw wederwaardigheden in het gastransport. Voor velen onder ons een totaal andere manier van transport.
Dus, graag tot wederhoren.

m.v.g. Roy


Plaats reactie