Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Esther,

Als jou vader o.a. ook op de "Adonis" gevaren heeft, moet hij ook bij de K.N.S.M. uit A'dam gevaren hebben. Kan dat een beetje kloppen ?.

m.v.g. Roy

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Esther,
In het monsterboekje staan de data en de namen van de schepen waar je vader op gevaren heeft.
Als je deze gegevens ook plaatst, dan heb je een grotere kans op succes.
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Esther,

Als je nog wat foto's van je vader hebt waarbij hij aan boord te zien is, kunnen we het misschien gezamelijk via dit ommetje proberen om h.e.e.a. te achterhalen.

m.v.g. Roy
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Esther,

Je maakt het ons niet gemakkelijk hoor !.
Even een poging:
sm M'sls = "Smit Maassluis".
sm marlin = "Smit Marlin".
sm london = "Smit London".
sm new york = "Smit New York".
sm rode zee = "Smit Rodezee", wat later de "Musi" werd.
sm hunter = "Smit Hunter"

VM, daar maak ik voormiddag van. Misschien i.v.m. aflossing.
NM, daar maak ik namiddag van.
BIJW, daar maak ik bijwerken van. Dan vaar je niet op een schip maar verricht je aan boord werkzaamheden terwijl het schip in een haven ligt.
A/B. = aan boord.
GV + V, deze wordt twijfelachtig; misschien "Giant V" wat een afzinkbaar ponton is. Ik weet alleen niet of de nummers van deze pontons wel tot V gelopen hebben. De V alleen, daar kan ik geen chocolade van maken.

Ik geef het stokje gaarne over aan iemand die betere ideeen heeft.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Roy, kan VM misschien betekenen van monsterrol en NM naar monsterrol?
Klinkt net zo onwaarschijnlijk als voor en namiddag dat geef ik toe.

vr gr Henk
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Henk,

Tsja, het moge blijken dat ik er ook een beetje ongelukkig tegenaan zit te kijken.
Misschien krijgt een volgende kandidaat een "wave" !!! ???.

m.v.g. Roy
beusekompeter
Berichten: 493
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:25
Locatie: velserbroek

Runners

Bericht door beusekompeter »

Hallo Ester IK zal proberenin het kort uit te leggen hoe of dat zit
ivb met de runners in vroeger tijden was het zo dat de runners
alleen betaald kregen als zij daadwerkelijk op een of andere run
zaten als zij dan terug kwamen aan boord van de sleepboot
verdiende zij niets en hadden zij alleen kost en inwoning tot dat
er weer een sleepje of run was later was het een tussen station
van onder de gage werd je runner en als je dat dan een paar keer
had gedaan werdje matroos het hield ook verband met je kundig
heid met splitsen en andere vaardigheden sommige van die gasten
wilden niets anders ik vond er zelf niets aan en hield het algauw
voor gezien maar je had ook van die ouwe knarren die er heel
geschikt voor waren en ook om de levenspeil hoog te houden
je had er lieden bij die in een diep gat vielen en die niet zo nauw
keken hoe of ze er bij liepen geen douce etc je kunt wel nagaan hoe
primitief dat op een run je was van alles verstoken ikhoop dat je nu
een beetje inzicht daarover heb moet er nog bijvertellen dat runners
perdag een ver goeding kregen als zij op de run zaten en de rest van
de sleepboot bemanning mijlengeld hoe meer mijlen des te meer je
verdiende je had daar ook weer catorgarien in zoals zware zorgzamen,
zware en lichteslepen als je dan ook te veel mijlen maakte werd er
altijd een smoes verzonnen om de sleep lichter te laten lijken
zodat was het wel zo,n beetje gr beus
neilki slip
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Hallo Beus,

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft mijlengeld en daggeld.
Sleepboot mensen werden betaald per mijl en de runners per dag.
Extra bedoel ik!!

Geen mijl vooruit gekomen, geen geld.
Wel een dag voor de runners.

Maar het kon ook zijn dat de sleepcombinatie langzaam of helemaal niet vooruit ging, dan hadden de runners dus extra bonuspunten want elke dag telde.

Het is voor mij lang geleden dus pin me er niet op vast.

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
beusekompeter
Berichten: 493
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:25
Locatie: velserbroek

Mijlengeld

Bericht door beusekompeter »

Hallo Derk je hebt gelijk het geld was boven op je magere gage
er zijn mijn ook verhalen ter oren gekomen dat de heren runners
achter de sleep lege olievaten hadden gebonden om de vaart uit
de sleep te halen en zo meer sleep dagen te bekomen maar
achteraf schijnen ze toch gepakt te zijn en dan heb je de poppen
aan het dansen en op het vliegtuig gezet het is natuurlijk niet
goed voor je conduieten staat en zelfs voor de raad van scheep
vaart schip in gevaar brengen gr beus
neilki slip
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Smit en Co

Bericht door Jan Sprong »

Hallo mannen,

Het zal toch niet waar zijn dat die vaten er achter gesleept werden om de vaart te verminderen,er werd toch wel gekeken naar het aantal mijlen van de vorige dag en vergeleken met stroom en wind?
Ik kan me voorstellen dat je dat bij een sloep ,een B2 van de marine, van 9,40 welke in kiellinie vaart doet, maar dan met een puts om de vaart er uit te halen.
Maar vaten kan ik me eigenlijk niet voorstellen ,
maar ik moet zeggen de mannen die het uitgevoerd hebben daar hoor ik graag hoe het gegaan is.

Groeten,

Jan


Plaats reactie