KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
fritsF

Bericht door fritsF »

Vergeten:
De gebuikte persoon was onze chinese tolk, met zijn "vriendin" die bleef een paar dagen aan boord.
Ik weet niet meer welk schip het was, maar in ieder geval een van de Sitzencoasters
Frits

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Anne,
BEDANKT VOOR DE UITLEG MET DE FOTO'S ERBIJ.
Nu weet ik waarover gepraat wordt.Ben ook stm.geweest maar snapte never nooit iets van de machine kamer.Was trouwens een bijvak en daar maakte ik me niet druk over.2 dagen voor het examen alles doorgenomen en een week er voor bij het examen gaan zitten,
Snap trouwens nog niets van motoren.
Groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, wie zou daar anders komen dan de Sitzencoasters. :)
Langs dit soort "havens" leurden we met onze vaten petroleum.

Als ik weer eens in Holland ben, wil ik toch nog eens een kaart van de Indragiri bekijken. We gingen met die Lamongan heel ver het binnenland in, zoals ik zei: tot er geen water meer stond. Ik vond het een avontuurlijke vaart. Langs de oevers lagen veel verlaten, verwaarloosde rubberplantages waar die kapitein - hoe heette hij nou ook weer? - zich blind aan ergerde. Het deed hem pijn om te zien hoeveel er daar naar de bliksem ging.
De apen zwierden door de bomen en er waren een hoop kleurige vogels te zien.
Ergens lag er een bank in de rivier die zich verplaatste. We moesten telkens - opvarend - dicht onder de stuurboodswal gaan en dan op zeker moment in een bepaalde peiling op een van de boven het water gebouwde poepdozen van de kampong op bakboordswal aansturen. Welke poepdoos dat was, verschilde per reis en daar werd in de kaart aantekening van gehouden. Kijk, dát is navigatie, nietwaar? Daar heb je het tenslotte allemaal voor geleerd.
Als we dan klaar waren om van stuurboordwal over te steken en bakboord uit gingen, slierde dat dunne achtermastje soms door de bomen, tot groot vermaak - of woede - van de apen.

Het is de enige periode van mijn korte tijd bij de KPM waar ik met plezier aan terugdenk. Toch was het een prachtig bedrijf, dat hele netwerk van lijnen binnen de archipel en ik kan me heel goed voorstellen dat oudgedienden er grote moeite mee hadden om dat naar de bliksem te zien gaan.
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Mijn eerste reis als leerling Wtk op het "ss KARSIK"

Na aankomst in Indonesië in januari 1952 met het ms "Oranje van de Mij Nederland werd ik op de Karsik geplaatst.

Nieuw uit Nederland vanuit het Zeeuws-Vlaamse polderlandschap was dat een hele overgang.
Mijn uitrusting was een zware hutkoffer, onmogelijk die alleen te verplaatsen, en de inhoud was een standaard KPM uitrusting verzorgt door de firma Cohen uit Amsterdam.
Deze uitrusting was eigenlijk totaal ongeschikt voor de tropen.
Zware gekeperde ketelpakken en idem dito dikke witte uniformen.

Er werd dus vertrokken vanuit Tandjong-Priok naar Singapore om balen katoen te laden voor Mombassa.

We sliepen met 3 leerlingen - waarvan 1 stuurmansleerling en een 5de Wtk in één hut geplaatst boven het ketelruim aan BB zijde.
4 Kooien waarvan 2 telkens boven elkaar en tegenover het kombuis.
De hut was voorzien van 2 Patrijspoorten waarin een windhapper geplaatst kon worden.
Aan de wand hing 1 ventilator met vonkende koolborstels (gelijkstroom)
Geen stromend water alleen 2 lampetkannen en 2 kleine wasbakjes die uit de wand geklapt konden worden en als men die gebruikte moest er een emmer voor de afvoer onder worden geplaatst.
Dat werd dus zonder meer nooit gebruikt!
Een zeer klein bureautje waar we ons memoriaal om z,n beurt konden bijwerken.
Het was bloedheet in de hut en we sliepen dan ook dikwijls op het schavotje in een deken gewikkeld, hoofdkussen en een goeleng tussen de benen.

In de hut was het niet te doen, allemaal verschillende wachten, s'morgens om 6 uur begon de kok al met pannen en potten te rammelen en ook de werkplaats grensde aan onze hut aan de voorzijde, waar ook de smid ( bankwerker) om 6 uur begon te slaan en te kloppen.
Je kon dan ook in onze hut al ruiken wat we s'middags zouden eten, een kombuislucht hing in de hele dienstgang aan BB.

En dan te weten dat we op dit schip 6 passagiershutten hadden aan de voorzijde die nooit zijn gebruikt.
Maar een leerling in een passagiershut dat kon natuurlijk niet.
Ook in de salon ons memoriaal bijhouden werd pertinent geweigerd.
Gelukkig hadden we een 2 Wtk die onze zorgen wel enigzins deelde en ons af en toe een paar uurtjes vrij gaf om dat memeoriaal bij te houden, wel met de uitdrukkelijke mededeling hou de deur dicht dat de baas (Hwtk) het niet ziet.

Er was één gezamenlijke wasplaats, zonder douche maar met een bak water waar men met een koperen pan kon "sirammen", dat is water over je heen gooien.
Tussen de middag stonden we dan daar ook met een 4 tal naakte kerels ons af te spoelen.
Van deze ruimte moesten dus gebruik maken de 3de, 4de, 5de Wtk en 3 leerlingen en de 3de stuurman.
Het moest allemaal snel gebeuren want je had maar 1 uur tussen de middag in de haven.

Bij "pikheet" kwam een bediende langs met een plateau met ijskoffie en s'middags ijsthee.
Ter plaatse opdrinken waar je ook aan het werk was en weer verder.
Niks geen 20-25 minuten pikheet houden zoals dat later op de Hollandse vaart de gewoonte was.

Het eten was redelijk goed, vooral Zondag's de uitgebriede rijsttafel en in de week nog eens Nassi-Goreng, verder van de week Hollandse pot wat minder was.

In Mombassa moesten we op onze beurt wachten op de rede, en totaal met de lostijd heeft dat 3 maanden geduurd.
Het zeemanshuis was ons enigste vertier, als we als leerling geen wacht hadden om de motor van de sloep te bedienen.

Op de thuisreis bleek het hele schip onder de ratten te zitten.
Die waren met de balen katoen meegekomen, de ruimen en lensputten waren schoongemaakt dus viel er niets meer te eten en te drinken.
Ze kwamen dan ook massaal naar boven en liepen vooral s'nachts in groepen over het stalen dek.
Als leerling liep ik de hondenwacht en moest rond 2 uur s'nachts de stuurmachine op het achterschip gaan controleren en voelde me dan ook niet echt op mijn gemak.

Bij aankomst in Singaporen werden we allemaal van boord gehaald en tijdelijk een dagje op een ander KPM schip onder gebracht.
Het schip werd volledig uitgegast en nadien konden we weer terug aan boord.

Dit was mijn eerste reis van mijn 40 jarige zeemans loopbaan

Groeten
Alfons
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Mijn reizen met het "ms SINABANG"

Dit was mijn 2de schip bij de KPM als leerling, 5de Wtk en zelfs 11 dagen als Tijdelijk 3e Wtk.
Het was een hele vooruitgang qua accomodatie in vergelijking met de Karsik waar we met 4 man in een hut waren opgeborgen.
Hier had ik een privé hut al was het wel een hut beneden welke eigelijk bestemd was voor de "Stuurman Locaal vaart" die niet aanwezig was.
In de plaats hiervan hadden we een 4de stuurman aan boord.
Die had samen met een ander Leerling Wtk, die al voor mij aan boord was, een passagiershut tot hun beschikking.
Ik mocht douchen boven bij de officieren en niet in de douche van de smid en de ladingklerken beneden.

Enkele reizen gemaakt tussen Bangkok en Pare-Pare op Celebes, nu Sulawesi.
Voor Bangkok gingen we ten anker in de nabijheid van het eiland "Ko-Si-Chang" om daar de loods op te pikken voor Bangkok.

De rijst werd in zakken via loopplanken door koelies aan boord gedragen.
Het was rijst van mindere kwaliteit die Indonesië invoerde voor de eigen bevolking, daar de hun eigen kwaliteits rijst uitgevoerd werd naar o.a. Europa.
Je kon het eigenlijk vergelijken met onze kippengerst die ook veel minder in kwaliteit is als de zware brouwersgerst.

Zo hebben we enkele reizen gemaakt.
Daarna gingen we copra laden op de Molukse eilanden zoals Ceram, Ambon en Halmaheire en ander kleine eilanden.

De 2de Stuurman had het op die reizen niet gemakkelijk daar hij de Hondenwacht liep en s'morgens alweer de wal op moest met de laadboten en de Badjo's (meevarende koelies).
De smid bediende de motorboot en daar achter enkele laadboten om de copra van de wal naar het schip te vervoeren.

De balen copra zijn erg licht en nadat de ruimen vol waren werd er op dek en de luikhoofden verder gestapeld tot zelfs net onder de ramen van het stuurhuis.
Als we vol waren werd er naar Makassar gevaren en daar werd alles gelost in gudangs (loodsen) voor verder transport naar Europa met schepen van de Mij Nederland of de Rotterdamse Lloyd.

Er werd steeds op daglicht gevaren voor de volgende haven en het waren dus reizen van aankomst en vertrek.

Ik had het daar erg naar mijn zin, eigen hut en het memoriaal bijhouden gebeurde in alle rust.
Ik liep de wacht met de 3de Wtk die de gave en het geduld bezat om een leerling op te leiden.

KPM schepen hadden altijd 2 Kombuizen, één voor de officieren en één voor de onderofficieren en bemanning het z.g. volkskombuis.
De naam "bemanning" werd daar nooit gebruikt maar bij de KPM noemde men dat L.V.P, het Lager Varend Personeel.
De maaltijden waren natuurlijk zeer verschillend, voor het L.V.P witte rijst met wat sajur (groenten) en een stukje vlees of vis.

Wat die vis betrof waren dikwijls "pilchards" uit blik en daar waren we als jonge officiren wel eens gek op.
Maar dat mocht eigenlijk niet want dat was geen officieren voedsel maar alleen voor he L.V.P.
Maar dat belette ons niet dit toch stiekum te eten.

Al met al een mooie tijd om dit te hebben meegemaakt en nog eens aan terug te denken.

Groeten
Alfons
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

L.S.

Wie kan mij helpen aan een foto van het:

*ms SINABANG of ms SIBEROET of ms SIGLI.

Deze KPM schepen met één i in de naam hadden houten dekken, die met twee i's hadden stalen dekken.

Ik heb op alle drie deze schepen gevaren maar heb helaas geen foto's

Dank bij voorbaat met groeten

Alfons
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Als zoon van een oud KPM´er, graag gedaan voor een oud KPM´er.

Groet Frank

De Sinabang, Siberoet en Sigli.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
Zelfs nog een kleurenfoto van de "Sinabang" :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
ronny

Bericht door ronny »

Hier van mij toch nog even wat info over de schepen van de cr-rom over de KPN

m/s SINABANG (2) imo nr: 5328902 (1949-1967)
naamsein: PHMW

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (735)
Brt: 2.193, nrt: 1.461, dwt: 2.800 lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5.49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers. 56 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 12 december 1947, tewaterlating 11 september 1948, proefvaart 22 februari 1949 en gelijk opgeleverd.
22.09.1949-1967 SINABANG, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SINABANG, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
1967-1981 KOTA NAGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
In 1981 verkocht voor de sloop naar Pakistan. Arriveerde 10 februari 1981 te Gadani Beach.


m/s SIBEROET (2) imo nr: 5326784 (1949-1967)
naamsein: PHMF

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/s IJssel. (736)
Brt: 2.194, nrt: 1.463, dwt: 2.850 lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5,49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers, 60 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 31 juli 1947, tewaterlating 12 maart 1948, proefvaart 2 juli 1949 en opgeleverd. Vertrok 9 juli naar Ned. Indië.
02.07.1949-1967 SIBEROET, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam..
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SIBEROET, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
1967-1983 KOTA SINGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
18 maart 1983 gesloopt bij National Shipbreakers Pty. Ltd., Singapore.


m/s SIGLI (2) imo nr: 5326758 (1949-1968)
naamsein: PHMJ

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (743)
Brt: 2.179, nrt: 1.448, dwt: 2.835 lxbxhxd: 89,61 x 13,19 x 6,40 x 5,49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers, 56 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 5 november 1948, tewaterlating 10 juni 1949, proefvaart 21 september 1949 en 1 oktober opgeleverd.
Vertrok 8 oktober naar Ned, Indië, Aankomst Tandjong Priok op 14 november 1949.
01.19.1949-1967 SIGLI, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M. / K.J.C.P.L.
01.01.1967-1968 SIGLI, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
07.1968-1982 KOTA EAGLE, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
29 jabuari 1982 gesloopt te Gadani Beach-Pakistan.
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

De Si-schepen van de KPM

Frank, Jos en Ronny mijn welgemeende dank voor dit prachtig foto materiaal met de uitgebreide gegevens.
Dat deed me werkelijk goed mijn oude schepen waar ik met veel plezier op heb gevaren weer terug te zien al is het maar op papier.

Na nog eens in mijn oud monsterboekje te hebben gekeken had ik wel iets over het hoofd gezien.
Het is n.l. niet de SIGLI waar ik op heb gevaren maar de SIBIGO (ook één met stalen dekken)

Geloof het of niet maar het doet me werkelijk wat als ik dan lees dat deze schepen alweer lang geleden gesloopt zijn.
Het blijft toch een stuk van je leven nietwaar.
Ik wil niet sentimenteel worden maar als ik lange tijd op een schip had gevaren en ik ging met verlof keek ik voor dat ik van boord ging nog even in de top van de Machienkamer naar beneden.

Vaartijd: ms SIBEROET: 16/4/1955 t/m 21/8/1955 als 3de WTK
22/8/1955 t/m 6/1/1956 als Tijd. 2Wtk
ms SIBIGO : 7/1/1956 t/m 12/4/1956 als Tijd. 2Wtk

Op het ms SIBEROET voeren we in charter van de K.J.C.P.L. tussen Indonesië en Australië op de havens Brisbane, Sidney en Melbourne.
Veel party's aan boord met meisjes van de K.J.C.P.L kantoren.
Je had daar direct vaste verkering op die reizen.

Omdat wij passagiers accomodatie hadden kregen we ook het K.J.C.P.L passagiers-menue en dat was toch heel wat anders als de KPM hap.
Ontbijt met juice, cornflakes en een eitje naar keuze.

De meeste passagiers waren Nederlanders van het KPM hoofdkantoor in Djakarta die een reis naar Australië maakten.

Op het ms SIBEROET heb ik ook m'n eerste cilindervoering van de hoofdmotor getrokken omdat die gescheurd was.

Het kon daar ook wel spoken daar op de Oostkus van Australië en dan met z'on kop en kont bootje ging je wel erg te keer.
Maar zo gauw je weer aangekomen was in één van de Australische havens was je alles vergeten en stonder er weer leukere dingen te wachten.

Groeten
Alfons


Plaats reactie