Chinese bemanning

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Moi Roy,
Op de Straat Malakka voeren Chinezen en geen Laskaren.
Ter aanvulling op het verhaal van Leo. Let wel ik heb dit van horen zeggen. Ik zat toen zich dit op de Straat Malakka afspeelde op de Van Noort of Tjinegara en we lagen in Sydney. De problemen aan boord van de Straat Malakka manifesteerden zich dacht ik in Brisbane. Panhuyzen was nog maar pas aan boord als acting captain. In Brisbane merkte hij dat na aankomst die nacht de number one machinekamer en de bootsman 's morgens niet aan boord waren en kennelijk ook geen toestemming hadden (gevraagd) de wal op te gaan. Hij verordineerde toen dat zonder zijn toestemming niemand zomaar de wal op mocht. De Chinezen hadden onder de voorganger van Panhuyzen kennelijk meer vrijheden en zagen door deze maatregel de afzet van hun bijverdienste in rook opgaan. Zij wilden daarop hun gram halen en de brug bestormen. Aan boord waren ook een aantal vrouwen van de officieren. Officieren en de aanwezige vrouwen trokken zich terug op de brug. Op het moment dat de brug werd bestormd door de crew schoot de kapitein een van de Chinezen (bootsman?) in zijn voet. De muiterij (?) werd beëindigd. De Wharfies trokken partij voor de Chinezen. Alle KJCPL- en KPM-schepen die op de Australische kust zaten kwamen op de zwarte lijst en werden gedurende 1 a 2 weken niet meer geladen en/of gelost. Ik meen dat er in Hong-Kong in het kantoor door boze Chinezen ook nog brand werd gesticht. Na een week of twee kwamen er op de prikborden op de vloot een excuus brief van het management aan de Chinese crew te hangen m.b.t. het gebeurde. Ik weet nog dat een olieman op de brief wees en zei: ' you look see, we won.' Inmiddels was de bootsman teruggevlogen naar Hong-Kong en werd in het ziekenhuis behandeld op kosten van de compagnie. De kapitein ging met verlof.
Anne

Bram

Bericht door Bram »

:D Gerard ,je heit het heel maar ook heel goed gezegd.op de panamese roestbakken had je een hoop van dat tuig,chief everething is done ,me please go ashore,everyting is fixed,me speaky second he say oke.
waarom kom je dan bij mij ,ask de secondhe said oke,als blikken hadden kunnen doden had ik dit niet neer kunnen prikken.
Ik zit an me tax .
de rust Bram :D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Geachte medeforum leden,

Na al die jaren ben ik thans volledig bijgewerkt.
Bij deze, bedankt !.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Bericht door henk kort »

Ahoi forumleden.

Ben in 68 de slamat van de krl op wezen halen die in new york,lag
daar zonder bemanning,waren gedrost .De complete crew was pleite.
Alles lag erbij of ze gewoon aan het werk waren,behalve papieren.
Toen wij aan boord kwamen zijn we gelijk vertrokken,vroeg aan de
eerste stuurman wat er met die spullen van de chinezen moest
gebeuren,over de muur ermee zei hij.
Hebben alles over de muur gezet toen we buiten waren.
Daar tegenover hebben we op de friesland vanaf de westkust wel eens
12 chinezen meegekregen die in frisco gepakt waren na gedrost te zijn.
Hebben na het lossen in hong kong nog twee dagen gelegen om die
chinezen kwijt te raken ,hong kong wilde ze niet hebben hadden
geen papieren.hebben ze na twee dagen soebatten toch af
kunnen zetten.maar ging allemaal niet zo makkelijk.
waren vlugger aan boord dan eraf.

groetjes
henk.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Zo heeft blijkbaar iedereen zijn ervaringen met chinesen.
Ik heb op de Sinoutskerk bijna een jaar met een compleet Chinese bemanning gevaren en ik moet zeggen de beste bemanning waar ik ooit mee heb gevaren.
Chinese fitter, een electricien, olielieden en wipers.
Prima werkers ,nooit problemen, gek op een overuurtje maar dat was ik ook.
Ik heb ook met complete Nederlandse bemanningen gevaren, met kaap verdianen met west Afrikanen maar de chinesen waren het beste.
Maar ja ze waren wel heel gevoelig voor "losing face".
Je moest ze niet uit gaan schelden of kleineren zoals een 2de wtk merkte.
Maar ja dat pikte ik ook niet dus waarom zij wel?
Dus er zijn ook goede ervaringen met Chinesen.

vr gr Henk
averheijden

Re: //

Bericht door averheijden »

Gerard schreef:Ahoy Roy. Ik was serieus. Het waren mensen uit India, een soort moslim-hindoes, uit de zuidelijke Indiase provincies. Dat zijn mensen totaal zonder vast karakter. Gr.Gerard.

Beste Forumleden,

In mijn bijna 40 jarige zeemansloppbaan heb ik ook met diverse soorten bemanningen gevaren.
Bij de KPM:
Met Indonesiers, Djakarta Chinezen en Singapore Chinezen.
Bij "Van Ommeren":
Met Nederlanders, Spanjaarden gemengd met Portugezen en Kaap Verdianen, LASKAREN en op het laatst als HWTK samen met een "Van Ommeren" Kapitein nog met alleen Philipijnen.

Ook "van Ommeren" begon op een gegeven moment uit zuinigheids overwegingen enkele schepen met "LASKAREN" te bemannen.
Een Kapitein werd naar Bombay gestuurd om daar de zaak te gaan verkennen en de samenstelling van de crew te bespreken.

Afbeelding

Dus kregen we op een zeker moment deze "medewerkers" aan boord op het Ms Moordrecht ex "Hoegh Transporter" waarmee we vismeel en visolie vervoerden tussen Peru (Chimbote) en Vlaardingen of Hamburg.

Die Laskaren waren inderdaad een vreemd volkje zoals reeds eerder door andere forumleden opgemerkt.
Het waren dan ook bemanningen die steeds de meeste aandacht vroegen en constant moelijkheden gaven aan boord.

Ze waren goed en wel een dag aanboord en stonden met z'n allen voor het kantoor van de 1ste Stuurman (de dokter) met klachten.
"Sorry sir, when we go to toillet we have snakes sir"
Ze bleken geen ontwormingskuur te hebben gehad en zaten onder de lintwormen.
De voorraad ontwormijngspillen was dan ook zo op en de 1ste Stuurman ging dan maar over op het bekene aspirientje om ze in elk geval weer een paar dagen tevreden te stellen.
De 1ste Stuurman kon er dagelijks wel een uurtje voor uittrekken om hun zogenaamde kwalen aan te horen, maar aspirientjes of zouttabletten doen soms wonderen.

De maaltijden die ze namen is ook een verhaal waard!
Borden vol tot op een toren met rijst en curry of andere sjako-tashi.
"Hebben is hebben" was het motto, maar de helft werd uiteraard met het linkerhandje uit het bord gegraaid.
Niet met het rechter handje want dat werd ook bij hen voor andere doeleinden gebruikt en daar eet je dan ook niet mee.
Overschot niet in de carry-emmer maar over de muur op het achterschip.
Dat waaide natuurlijk op, zodat de dekwertuigen en de poop inclusief de scheepshuid daar ter plaatse constant onder de plakkerige rijst zaten.
De dekwas lag daar ook altijd "stand bij" zodat om de 2 dagen het achterschip weer schoongespoeld moest worden.

Werd er vlees ingekocht of rijst dan moesten de beide Serangs mee de wal op ter controle.
Het vlees moest "Moslim killed meat" met certificaat zijn en de rijst "long grain".
Waarschijnlijk allemaal voorschriften van hun "union"

Werken ho maar, alles ging uiterst traag, maar dat kon ook bijna niet anders met zulke tengere kereltjes.
En geregeld werd het werk neergelegd om een futuliteit en ze hadden ook dikwijls onderling slaande ruzie.
Ik heb dan ook dikwijls bebloede hoofden of bloedneuzen gezien.

De bankwerker die we toen hadden kon werkelijk niets van mechanisch werk.
Volgens de dek serang kon je in India een dergelijk diploma gewoon kopen. Ook niet verwonderlijk in een dergelijk corrupt land.

Het bleek dat de bankwerker in het geheel niet kon lassen maar een handlanger kon dat wel redelijk en die haalde hij er dan ook bij als er gelast moest worden.
Wat weer niet naar de zin was van de MK Serang want die handlanger was van een lagere "kaste" en mocht dit werk niet doen.
Hij deed het toch met het gevolg weer hooglopende ruzie.
De 2de WTK had z'n handen vol om de ruzie en het dagelijks gezeur de baas te blijven.

Ze zullen dan wel een paar centen goedkoper zijn geweest dan de Spanjaarden waar we toen meestal mee voeren maar de "last" was voor de officieren aan boord.

Later heb ik nog een ploeg Laskaren op het ms Duivendrecht meegemaakt en je kon merken dat het enigzins beter was in vergelijking metde eersten die we kregen.
Maar het bleven toch altijd zorgenkinderen die constant om aandacht vroegen.
Voor mij hoefde het dan ook niet, en het waren dan ook de minste bemanningen die ik heb meegemaakt.!
De Rederij is er dan ook uiteindlijk mee gestopt met dit soort bemanningen.
Groeten
A.V.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Op SS Zeeland hadden de Chinezen trammeland met een 5e WTK gekregen ik kan me nog herinneren dat de machinekamer deur tegenover de kombuis woorin ik als kok werkte met grote klappen open en dicht geslagen werd en een hoop onverstaanbare kreten gelost werden door de Chinezen.
Het gevolg was dat de de WTK van boord af moest en de Chinezen aan boord bleven.
In die tijd heersten toch eigenlijk twee wetten aan boord de Hollandse en de Chinezen wetten.
Elke keer als we in de States kwamen waren er zo'n twaalf Chinezen met de noorderzon vertrokken en bij vertrek kwamen er zulke aantallen weer terug die gepakt waren.
De Chinezen aan boord waren ras handelaren als ze konden zouden ze nog hun eigen moeder verkopen en de handel varieerde van radio's, horloges, sigaretten enz en druks.
Maar toch bleven ze aan boord en wij Hollanders kregen de zak als je zulken dingen deed.

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Goedemiddag hr. Verheijden,

Bedankt voor uw reactie op het Laskaren vraagstuk. Zo alles bij elkaar is h.e.e.a. toch een stuk duidelijker geworden. Voor mij was het in ieder geval totaal onbekend dat V.O. ook met deze bevolkingsgroep gevaren heeft.

m.v.g. Roy
averheijden

Chinese bemanning

Bericht door averheijden »

Chinees "WONG"

Toen ik bij de KPM op het "ms SIBEROET" voer in 1955 als 3de WTK had ik ook een leerling op wacht.

Deze had een gewoonte om onder de wacht de stuurmachine te gaan controleren door de tunnel, via de vluchtkoker en na de stuurmachine te hebben gecontroleerd terug te komen over dek.
Hij controleerde dan meteen de tunnelaslagers en de schroefaswerkbus.

Op een keer vertrokken we uit Tandjong-Priok voor en reis naar Singapore.

Op de eerste Hondenwacht weer het zelfde ritueel van deze leerling, maar deze keer kwam hij terug uit de tunnel en keek wat verbaasd.
Hij vertelde me dat chinees "WONG" die in Priok ontslag had genomen nu in de vluchtkoker zat.
(Wong behoorde voorheen tot de MK crew en wist dus de weg om zich schuil te houden.)

De Leerling had 25 Singapore Dollars gekregen als hij z'n mond hield.
Ik kende die "gift" reeds van toen ik 5de WTK was op het ms OPHIR.

Ik zeg hem: "dat is mooi meegenomen en we zwijgen er over".
Hebben toen de 2WTK op wacht kwam dit dan ook niet vernoemd, en zijn leerling ging altijd over dek naar de stuurmachinekamer.

Wong probeerde dus in Singapore te komen zonder te moeten betalen en voor zover ik weet is hem dat nog gelukt ook.

Tot zover dit waar gebeurd verhaal

mvg
Alfons
Bob

Bericht door Bob »

Ik meen dat het volgende verhaal als eens verteld is in een of ander topic, maar hier hoort het eigenlijk thuis.
Als sparks had ik eigenlijk weinig te maken met de chinese bemanning op de Cinulia, smeerolieboot van Shell. Ik herinner me alleen prettige en leuke ervaringen met deze mensen.
De chinese kok wist niet wat loempia's waren. Hij werd in Engeland de wal opgestuurd om eens bij een walchinees te gaan kijken wat een loempia of tewel a springroll was. We hebben het geweten. Ze waren zo groot dat ze aan twee kanten over de rand van het bord hingen. Maar lekker waren ze wel.
Omdat de kok heel slecht europees kon koken is er scheepsraad gehouden. Besloten werd dat hij (de kok dus) zo weinig mogelijk europees zou koken. Dit culimineerde op zondag in een wekelijkse feestmaaltijd. Van alles zoveel als je maar wilde. Maar op een zekere dag kregen we in plaats van een stuk of tien gehaktballetjes slecht drie stuks. Trouwens alles was miniem. Wat was er gebeurd. We voeren voer de wind, kracht 10-12, uit. In verband met overkomend water was de kombuisdeur aan de achterzijde gesloten. Het werd de jongens wat te warm, zodat ze toch maar de bovenste helft van de deur open maakten. Op een gegeven moment stapte er een enorm bak water naar binnen. Daar ging onze wekelijkse feestmaaltijd. De derde stuurman zei altijd bij het begin van de maaltijd, "Niet tegen me lullen. Als ik praat kan ik niet eten en ik moet voor de hele week bunkeren". Het wekelijkse gratis biertje van de baas moest dicht blijven, want waar bier zat kon geen rijst zitten.

Volgende keer smokkelen en krab eten.

Bob


Plaats reactie