K.N.S.M.. 1856-1981
DE GERMAN LIBERTY'S (2 EENHEDEN)
------------------------------
AANGEKOCHT IN NOORWEGEN
1.
m/s BAARN (4)
ROEPNAAM PCXE
IMO NR 7226988
BOUWJAAR 1972
BOUWNUMMER 959
BOUWWERF A.G. Weser Werk Seebeck, Bremerhaven-Duitsland.
Tewaterlating 1 september 1972 als APIAN.
BRT 9.965 NRT 6.624 DWT 16.612
LxBxHxDG: 150,12 x 21,04 x 10,93 x 9,25
Vrachtschip,3 dekken
30 bemanningsleden.
MACHINE MAN diesel, 4 tew, 6 cyl. PK 8.690 pk. MIJL 17
Machinebouwer Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, Augsburg-Duitsland.
M.S. ARALUCK
HISTORIE:
1972-1972 APIAN, R/A Hadrian (Hilmar Recksen), Bergen-Noorwegen.
1972-1976 ARALUCK, Audun Reksten R/A, Bergen-Noorwegen.
21.01.1976-1981 BAARN, Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maarschappij N.V., Amsterdam
05.1981-1984 BAARN, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
1984-1987 BAARN, Nedlloyd Lijnen B.V., (in charter van Mammoet Shipping B.V.), Rotterdam
02.04.1986-1988 MERCURY BAY, Mercury Bay Inc. (Mercury Shipping Co.), Hong Kong.
1988-1994 MINDORO BAY, Waterman Maritime Corporation, Panama-R.P.
1994-1996 MANLEY FALMOUTH, Manley Falmoth Shipping Comp.Ltd., La Valetta-Malta.
1996-2002 COMETAS, Cometas Shipping Co.Ltd., Maripol-Ukraine.
2002-2002 KOMETAC, St. Vincent & the Grenadines.
In 2002 verkocht voor de sloop naar Bangladesh. Arriveerde daar in september 2002
2.
m/s BREDA (3)
ROEPNAAM PDFO
IMO NR 7224071
BOUWJAAR 1972
BOUWNUMMER 958
BOUWWERF A.G. Weser Werk Seebeck, Bremerhaven-Duitsland.
BOUW tewaterlating 8 april 1972 als GORDIAN.
BRT 9.965 NRT 6.624 DWT 16.350
LxBxHxDG: 150,12 x 21,04 x 10,93 x 9,30
Vrachtschip,3dekken
30 bemanningsleden.
MACHINE MAN diesel, 4 tew, 6 cyl. PK 8.690 pk. MIJL 17
Machinebouwer Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, Augsburg-Duitsland.
M.S. GORDIAN
HISTORIE:
1972-1976 GORDIAN, R/A Hadrian (Hilmar Recksen), Bergen-Noorwegen.
20.01.1976-1981 BREDA, Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maarschappij B.V., Amsterdam
05.1981-1984 BREDA, Nedlloyd Lines, Rotterdam
1984-1987 BREDA, Nedlloyd Lijnen B.V. (in charter van Mammoet Shipping B.V.), Rotterdam
1987-1991 PROJECT CARRIER, Happy Carrier Inc.(in charter van Mammoet Shipping B.V.), Monrovia-Liberia.
1991-1994 BEECO EUROPE, Happy Carrier Inc., Monrovia-Liberia.
1994-1996 MANLEY GOSPORT, Manley Hopkins Capital Projects Ltd., London-Engeland.
1996-2001 MARIUPOL STAR, Azov Shipping, La Valetta-Malta.
In 2001 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 8 oktober 2001 te Mumbai-India.
------------------------------
AANGEKOCHT IN NOORWEGEN
1.
m/s BAARN (4)
ROEPNAAM PCXE
IMO NR 7226988
BOUWJAAR 1972
BOUWNUMMER 959
BOUWWERF A.G. Weser Werk Seebeck, Bremerhaven-Duitsland.
Tewaterlating 1 september 1972 als APIAN.
BRT 9.965 NRT 6.624 DWT 16.612
LxBxHxDG: 150,12 x 21,04 x 10,93 x 9,25
Vrachtschip,3 dekken
30 bemanningsleden.
MACHINE MAN diesel, 4 tew, 6 cyl. PK 8.690 pk. MIJL 17
Machinebouwer Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, Augsburg-Duitsland.
M.S. ARALUCK
HISTORIE:
1972-1972 APIAN, R/A Hadrian (Hilmar Recksen), Bergen-Noorwegen.
1972-1976 ARALUCK, Audun Reksten R/A, Bergen-Noorwegen.
21.01.1976-1981 BAARN, Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maarschappij N.V., Amsterdam
05.1981-1984 BAARN, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
1984-1987 BAARN, Nedlloyd Lijnen B.V., (in charter van Mammoet Shipping B.V.), Rotterdam
02.04.1986-1988 MERCURY BAY, Mercury Bay Inc. (Mercury Shipping Co.), Hong Kong.
1988-1994 MINDORO BAY, Waterman Maritime Corporation, Panama-R.P.
1994-1996 MANLEY FALMOUTH, Manley Falmoth Shipping Comp.Ltd., La Valetta-Malta.
1996-2002 COMETAS, Cometas Shipping Co.Ltd., Maripol-Ukraine.
2002-2002 KOMETAC, St. Vincent & the Grenadines.
In 2002 verkocht voor de sloop naar Bangladesh. Arriveerde daar in september 2002
2.
m/s BREDA (3)
ROEPNAAM PDFO
IMO NR 7224071
BOUWJAAR 1972
BOUWNUMMER 958
BOUWWERF A.G. Weser Werk Seebeck, Bremerhaven-Duitsland.
BOUW tewaterlating 8 april 1972 als GORDIAN.
BRT 9.965 NRT 6.624 DWT 16.350
LxBxHxDG: 150,12 x 21,04 x 10,93 x 9,30
Vrachtschip,3dekken
30 bemanningsleden.
MACHINE MAN diesel, 4 tew, 6 cyl. PK 8.690 pk. MIJL 17
Machinebouwer Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg, Augsburg-Duitsland.
M.S. GORDIAN
HISTORIE:
1972-1976 GORDIAN, R/A Hadrian (Hilmar Recksen), Bergen-Noorwegen.
20.01.1976-1981 BREDA, Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maarschappij B.V., Amsterdam
05.1981-1984 BREDA, Nedlloyd Lines, Rotterdam
1984-1987 BREDA, Nedlloyd Lijnen B.V. (in charter van Mammoet Shipping B.V.), Rotterdam
1987-1991 PROJECT CARRIER, Happy Carrier Inc.(in charter van Mammoet Shipping B.V.), Monrovia-Liberia.
1991-1994 BEECO EUROPE, Happy Carrier Inc., Monrovia-Liberia.
1994-1996 MANLEY GOSPORT, Manley Hopkins Capital Projects Ltd., London-Engeland.
1996-2001 MARIUPOL STAR, Azov Shipping, La Valetta-Malta.
In 2001 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 8 oktober 2001 te Mumbai-India.
AANGEKOCHT IN LIBERIA
-------------------------------
1.
m/s ALKMAAR (2)
ROEPNAAM PCMM
IMO NR 7026572
BOUWJAAR 1971
BOUWNUMMER 4
BOUWWERF Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Hamburg-Duitsland
BOUW tewaterlating 15 juli 1970 als PEARSTONE.
BRT 10.239 NRT 6.775 DWT 10.711
LxBxHxDG 165,00 x 23,65 x 13,59 x 8,78
Vrachtschip, 509 teu
32 bemanningsleden.
MACHINE Fiat diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 20.000 pk. MIJL 22
Machinebouwer Fiat S.G.M., Turijn-Italie.
HISTORIE
1970-1972 PEARLSTONE, Pearlstone Shipping Corp., (Ital Pacific Lines), Monrovia-Liberia.
01.1972-1980 ALKMAAR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
05.1980-1981 LLOYD AUCKLAND, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V. Amsterdam
(in charter van Lloyd Brasiliero)
03.1981-1981 ALKMAAR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
05.1981-1982 ALKMAAR, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
01.1982-1989 NEDLLOYD ALKMAAR, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
In het najaar van 1982 verlengd bij Dok- & Werfmaatschappij Wilton Fijenoord B.V., Schiedam-Nederland.
1989-1992 MERCURY SEA, Ace River Comp.Inc., (Mercury Shipping Co. Ltd.), Port Vila-Vanuatu.
1992-1993 MERCURY SEA, Emerald Navigation Ltd. (Incom Shipping Ltd.)., Kingstown.
In 1993 verkocht voor de sloop naar Bangladesh. Arriveerde 31 maart 1993 te Chittagong Roads.
----------------------------------------------------------------------------------
2.
m/s AMERSFOORT (2)
ROEPNAAM PCOT
IMO NR 7007617
BOUWJAAR 1970
BOUWNUMMER 3
BOUWWERF Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Hamburg-Duitsland.
BOUW tewaterlating 5 januari 1970 als LODESTONE.
BRT 10.239 NRT 5.818 DWT 14.275
LxBxHxDG: 165,00 x 23,65 x 13,59 x 8,78
Vrachtschip, 509 teu.32 bemanningsleden.
MACHINE Fiat diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 20.000 pk. MIJL 22
Machinebouwer Fiat S.G.M., Turijn-Italie.
HISTORIE
1970-1972 LODESTONE, Lodestone Shipping Corp., (Ital Pacific Lines), Monrovia-Liberia.
01.1972-1981 AMERSFOORT, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
05.1981-1982 AMERSFOORT, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
01.1982-1989 NEDLLOYD AMERSFOORT, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
1989-1991 MERCURY SKY, Mercury Shipping Co. Ltd., Hong Kong.
1991-1992 TAAL LAKE, A.P.Madrigal Steamship Company Inc., Port Vila-Vanuata.
In 1972 verkocht voor de sloop. Arriveerde 2 juli 1992 voor de sloop te Chittagong Roads-Bangladesh.
-------------------------------
1.
m/s ALKMAAR (2)
ROEPNAAM PCMM
IMO NR 7026572
BOUWJAAR 1971
BOUWNUMMER 4
BOUWWERF Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Hamburg-Duitsland
BOUW tewaterlating 15 juli 1970 als PEARSTONE.
BRT 10.239 NRT 6.775 DWT 10.711
LxBxHxDG 165,00 x 23,65 x 13,59 x 8,78
Vrachtschip, 509 teu
32 bemanningsleden.
MACHINE Fiat diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 20.000 pk. MIJL 22
Machinebouwer Fiat S.G.M., Turijn-Italie.
HISTORIE
1970-1972 PEARLSTONE, Pearlstone Shipping Corp., (Ital Pacific Lines), Monrovia-Liberia.
01.1972-1980 ALKMAAR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
05.1980-1981 LLOYD AUCKLAND, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V. Amsterdam
(in charter van Lloyd Brasiliero)
03.1981-1981 ALKMAAR, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
05.1981-1982 ALKMAAR, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
01.1982-1989 NEDLLOYD ALKMAAR, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
In het najaar van 1982 verlengd bij Dok- & Werfmaatschappij Wilton Fijenoord B.V., Schiedam-Nederland.
1989-1992 MERCURY SEA, Ace River Comp.Inc., (Mercury Shipping Co. Ltd.), Port Vila-Vanuatu.
1992-1993 MERCURY SEA, Emerald Navigation Ltd. (Incom Shipping Ltd.)., Kingstown.
In 1993 verkocht voor de sloop naar Bangladesh. Arriveerde 31 maart 1993 te Chittagong Roads.
----------------------------------------------------------------------------------
2.
m/s AMERSFOORT (2)
ROEPNAAM PCOT
IMO NR 7007617
BOUWJAAR 1970
BOUWNUMMER 3
BOUWWERF Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Hamburg-Duitsland.
BOUW tewaterlating 5 januari 1970 als LODESTONE.
BRT 10.239 NRT 5.818 DWT 14.275
LxBxHxDG: 165,00 x 23,65 x 13,59 x 8,78
Vrachtschip, 509 teu.32 bemanningsleden.
MACHINE Fiat diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 20.000 pk. MIJL 22
Machinebouwer Fiat S.G.M., Turijn-Italie.
HISTORIE
1970-1972 LODESTONE, Lodestone Shipping Corp., (Ital Pacific Lines), Monrovia-Liberia.
01.1972-1981 AMERSFOORT, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
05.1981-1982 AMERSFOORT, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
01.1982-1989 NEDLLOYD AMERSFOORT, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
1989-1991 MERCURY SKY, Mercury Shipping Co. Ltd., Hong Kong.
1991-1992 TAAL LAKE, A.P.Madrigal Steamship Company Inc., Port Vila-Vanuata.
In 1972 verkocht voor de sloop. Arriveerde 2 juli 1992 voor de sloop te Chittagong Roads-Bangladesh.
"US " - SCHEPEN 1966 (2 EENHEDEN)
m/s MERCURIUS (3)
ROEPNAAM PFYJ
IMO NR 6614906
BOUWJAAR 1966
BOUWNUMMER
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
Tewaterlating 16 juni 1966.
BRT 8.139 NRT 4.430 DWT 14.941
1968 BRT 5.153 NRT 2,640 DWT 6.936
LxBxHxDG 145,52 x 19,61 x 10,70 x 7,28
Vrachtschip,shelterdekker,3 dekken
accomodatie voor 12 passagiers,
32 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 8.000 pk. MIJL 18
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
1966-1980 MERCURIUS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1968 hermeten.
1980-1981 COFFEE TRADER, Manta Line S.A., Piraeus-Griekenland.
1981- COFFEE TRADER, Monvillea Shipping Co., Piraeus-Griekenland.
MET DE SCHOORSTEEN VAN STOOMVAART MIJ: SURINAME (KNSM)
-----------------------------------------------------------------------------------
m/s NEPTUNUS (2)
ROEPNAAM PGEU
IMO NR 6114732
BOUWJAAR 1967
BOUWNUMMER 962
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
Tewaterlating 21 april 1967.
BRT 5.153 NRT 4.430 DWT 14.941
1968 BRT 5.153 NRT 2.640 DWT 6.936
LxBxHxDG 145,52 x 19,61 x 10,70 x 7,28
Vrachtschip,shelterdekker,3 dekken
12 passagiers
32 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 8.000 pk. MIJL 18
Machinebouwer Grbroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
1967-1978 NEPTUNUS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1968 hermeten.
1978-1980 ELENA ALTOMARE, Cia Anon Nav.de Transporte y Turismo, Maracaibo-Venezuela.
1980-1982 AGIOS GIANNIS, Titanus Cia Vaviera S.A., Piraeus-Griekenland.
1982-1984 ALEXANDERS POWER, Power Shipping Corp., Piraeus-Griekenland.
1984-1985 FLORINA, Dalex Shipping Co. S.A., Limassol-Cyprus
In 1985 verkocht voor de sloop naar China. Arriveerde 13 januari 1985 in Nantong-China.
TIJDENS DE OVERDRACHT TE ROTTERDAM
m/s MERCURIUS (3)
ROEPNAAM PFYJ
IMO NR 6614906
BOUWJAAR 1966
BOUWNUMMER
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
Tewaterlating 16 juni 1966.
BRT 8.139 NRT 4.430 DWT 14.941
1968 BRT 5.153 NRT 2,640 DWT 6.936
LxBxHxDG 145,52 x 19,61 x 10,70 x 7,28
Vrachtschip,shelterdekker,3 dekken
accomodatie voor 12 passagiers,
32 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 8.000 pk. MIJL 18
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
1966-1980 MERCURIUS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1968 hermeten.
1980-1981 COFFEE TRADER, Manta Line S.A., Piraeus-Griekenland.
1981- COFFEE TRADER, Monvillea Shipping Co., Piraeus-Griekenland.
MET DE SCHOORSTEEN VAN STOOMVAART MIJ: SURINAME (KNSM)
-----------------------------------------------------------------------------------
m/s NEPTUNUS (2)
ROEPNAAM PGEU
IMO NR 6114732
BOUWJAAR 1967
BOUWNUMMER 962
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
Tewaterlating 21 april 1967.
BRT 5.153 NRT 4.430 DWT 14.941
1968 BRT 5.153 NRT 2.640 DWT 6.936
LxBxHxDG 145,52 x 19,61 x 10,70 x 7,28
Vrachtschip,shelterdekker,3 dekken
12 passagiers
32 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 6 cyl. PK 8.000 pk. MIJL 18
Machinebouwer Grbroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
1967-1978 NEPTUNUS, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1968 hermeten.
1978-1980 ELENA ALTOMARE, Cia Anon Nav.de Transporte y Turismo, Maracaibo-Venezuela.
1980-1982 AGIOS GIANNIS, Titanus Cia Vaviera S.A., Piraeus-Griekenland.
1982-1984 ALEXANDERS POWER, Power Shipping Corp., Piraeus-Griekenland.
1984-1985 FLORINA, Dalex Shipping Co. S.A., Limassol-Cyprus
In 1985 verkocht voor de sloop naar China. Arriveerde 13 januari 1985 in Nantong-China.
TIJDENS DE OVERDRACHT TE ROTTERDAM
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
DE TRIDENT SCHEPEN
---------------------------
1.
m/s TRIDENT AMSTERDAM
ROEPNAAM PIAP,1970: PJOU
IMO NR 7017387
BOUWJAAR 1970
BOUWNUMMER 644
BOUWWERF N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr., Rotterdam
Tewaterlating 29 april 1970 en overdracht 8 oktober 1970 als TRIDENT AMSTERDAM.
BRT 1970 7.225/10.841 NRT 3.715/5.941 DWT 9.022/9.312
LxBxHxDG 169,09 x 24,06 x 12,50 x 8,24
Multi-purpose vrachtschip
accomodatie voor 12 passagiers,
30 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 16.000 pk. MIJL 21
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Vlissingen
HISTORIE
08.10.1970-1970 TRIDENT AMSTERDAM, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
1970-1979 TRIDENT AMSTERDAM, N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij anno 1921, Willemstad-N.A.
In september 1979 door het opheffen van de Trident dienst herdoopt in AMSTERDAM.
08.1979-1981 AMSTERDAM, N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij anno 1921, Willemstad-N.A.
05.1981-1982 WILLEMSTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Willemstad-N.A.
01.1982-1984 NEDLLOYD WILLEMSTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Willemstad.-Nederland.
1984-1986 NEDLLOYD WILLEMSTAD, Nedlloyd Lijnen, Rotterdam-Nederland.
1986-1987 ACACIA II, Mercury Lake Inc. (Mercury Shipping Co. Ltd.), Hong Kong.
1987-1992 ALAMANDA, Mercury Lake Inc. (Mercury Shipping Co. Ltd.), Hong Kong.
In 1992 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 20 juli 1992 in Port Alang India.
---------------------------------------------------------------------------
2.
m/s TRIDENT ROTTERDAM
ROEPNAAM PJPY
IMO NR 7038953
BOUWJAAR 1971
BOUWNUMMER 665
BOUWWERF N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr., Rotterdam
Kiellegging 30 mei 1969, tewaterlating 8 december 1970 en overdracht op 20 april 1971.
BRT 10.841 NRT 5.941 DWT 9.312
LxBxHxDG 169,09 x 24,06 x 12,50 x 8,24
MULTI-PURPOSE VRACHTSCHIP
accomodatie voor 12 passagiers,
30 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 16.000 pk. MIJL 22
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Vlissingen
HISTORIE
20.04.1971-1979 TRIDENT ROTTERDAM, N.V.West-Indische Scheepvaart Maatschappij anno 1921, Willemstad-N.A.
In september 1979 door het opheffen van de Trident dienst herdoopt.
09.1979-1981 ROTTERDAM, N.V West-Indische Scheepvaart Maatschappi janno 1921, Willemstad-N.A.
05.1981-1982 ORANJESTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Willemstad-N.A.
01.1982-1984 NEDLLOYD ORANJESTAD, Nedlloyd Lijnen B.V, Willemstad-N.A.
04.1984-1986 NEDLLOYD ORANJESTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
In 1986 verkocht voor de sloop naar Taiwan. Arriveerde 27 juni 1986 in Kaohsiung-Taiwan.
EXTRA:
M.S. AMSTERDAM (zie boven)
M.S. ROTTERDAM (zie boven)
---------------------------
1.
m/s TRIDENT AMSTERDAM
ROEPNAAM PIAP,1970: PJOU
IMO NR 7017387
BOUWJAAR 1970
BOUWNUMMER 644
BOUWWERF N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr., Rotterdam
Tewaterlating 29 april 1970 en overdracht 8 oktober 1970 als TRIDENT AMSTERDAM.
BRT 1970 7.225/10.841 NRT 3.715/5.941 DWT 9.022/9.312
LxBxHxDG 169,09 x 24,06 x 12,50 x 8,24
Multi-purpose vrachtschip
accomodatie voor 12 passagiers,
30 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 16.000 pk. MIJL 21
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Vlissingen
HISTORIE
08.10.1970-1970 TRIDENT AMSTERDAM, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
1970-1979 TRIDENT AMSTERDAM, N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij anno 1921, Willemstad-N.A.
In september 1979 door het opheffen van de Trident dienst herdoopt in AMSTERDAM.
08.1979-1981 AMSTERDAM, N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij anno 1921, Willemstad-N.A.
05.1981-1982 WILLEMSTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Willemstad-N.A.
01.1982-1984 NEDLLOYD WILLEMSTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Willemstad.-Nederland.
1984-1986 NEDLLOYD WILLEMSTAD, Nedlloyd Lijnen, Rotterdam-Nederland.
1986-1987 ACACIA II, Mercury Lake Inc. (Mercury Shipping Co. Ltd.), Hong Kong.
1987-1992 ALAMANDA, Mercury Lake Inc. (Mercury Shipping Co. Ltd.), Hong Kong.
In 1992 verkocht voor de sloop naar India. Arriveerde 20 juli 1992 in Port Alang India.
---------------------------------------------------------------------------
2.
m/s TRIDENT ROTTERDAM
ROEPNAAM PJPY
IMO NR 7038953
BOUWJAAR 1971
BOUWNUMMER 665
BOUWWERF N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr., Rotterdam
Kiellegging 30 mei 1969, tewaterlating 8 december 1970 en overdracht op 20 april 1971.
BRT 10.841 NRT 5.941 DWT 9.312
LxBxHxDG 169,09 x 24,06 x 12,50 x 8,24
MULTI-PURPOSE VRACHTSCHIP
accomodatie voor 12 passagiers,
30 bemanningsleden.
MACHINE Sulzer diesel, 2 tew, 8 cyl. PK 16.000 pk. MIJL 22
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Vlissingen
HISTORIE
20.04.1971-1979 TRIDENT ROTTERDAM, N.V.West-Indische Scheepvaart Maatschappij anno 1921, Willemstad-N.A.
In september 1979 door het opheffen van de Trident dienst herdoopt.
09.1979-1981 ROTTERDAM, N.V West-Indische Scheepvaart Maatschappi janno 1921, Willemstad-N.A.
05.1981-1982 ORANJESTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Willemstad-N.A.
01.1982-1984 NEDLLOYD ORANJESTAD, Nedlloyd Lijnen B.V, Willemstad-N.A.
04.1984-1986 NEDLLOYD ORANJESTAD, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam-Nederland.
In 1986 verkocht voor de sloop naar Taiwan. Arriveerde 27 juni 1986 in Kaohsiung-Taiwan.
EXTRA:
M.S. AMSTERDAM (zie boven)
M.S. ROTTERDAM (zie boven)
DE 'ES" - SERIE
----------------------
Deze serie speciaal ontworpen door het bouwbureau van de KNSM voor de Pacific dienst.
Deze serie bestond oorspronkelijk uit 14 eenheden.
Alle schepen werden in de periode 1966-1970 verlengd.
Ze bezaten een zware spier van 200 tom s.w.l.
Ze werden als de mooiste vrachtschepen beschouwd,die ooit onder Nederlandse vlag hebben gevaren.
Een compliment voor het bouwbureau,die ook schepen voor de VNS en de KHL ontworpen had.
------------------------------------------------------------------------------
1.
m/s ACHILLES (2)
ROEPNAAM PCCF
IMO NR 5001815
BOUWJAAR 1959
BOUWNUMMER 939
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes-Nederland.
Tewaterlating 2 februari 1959 en 23 oktober 1959 opgeleverd.
BRT 1959 5.711 NRT 3.186 DWT 7.148
BRT 1967 6.237 NRT 3.475 DWT 7.680
LxBxHxDG 138.96/129,24 x 17,58 x 8,83 x 7.34
Vrachtschip,closed shelterdek type, 2 dekken.
accomodatie voor 12 passagiers,
50 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6000 pk. MIJL 17,5
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
23.10.1959-1977 ACHILLES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1967 verlengd bij N.V.Scheepswerven Boele, Bolnes
DENIS-M
1977-1987 DENIS M, Pallada Compania Naviera S.A., Piraeus-Griekenland.
1987-1987 TAVIRA, onbekende eigenaar, La Valetta-Malta
In 1987 verkocht voor de sloop naar Turkije.
Arriveerde 5 mei 1987 bij Birlik Demir Celik Ticaret A.S., Aliaga-Turkije.
----------------------
Deze serie speciaal ontworpen door het bouwbureau van de KNSM voor de Pacific dienst.
Deze serie bestond oorspronkelijk uit 14 eenheden.
Alle schepen werden in de periode 1966-1970 verlengd.
Ze bezaten een zware spier van 200 tom s.w.l.
Ze werden als de mooiste vrachtschepen beschouwd,die ooit onder Nederlandse vlag hebben gevaren.
Een compliment voor het bouwbureau,die ook schepen voor de VNS en de KHL ontworpen had.
------------------------------------------------------------------------------
1.
m/s ACHILLES (2)
ROEPNAAM PCCF
IMO NR 5001815
BOUWJAAR 1959
BOUWNUMMER 939
BOUWWERF N.V. Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes-Nederland.
Tewaterlating 2 februari 1959 en 23 oktober 1959 opgeleverd.
BRT 1959 5.711 NRT 3.186 DWT 7.148
BRT 1967 6.237 NRT 3.475 DWT 7.680
LxBxHxDG 138.96/129,24 x 17,58 x 8,83 x 7.34
Vrachtschip,closed shelterdek type, 2 dekken.
accomodatie voor 12 passagiers,
50 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6000 pk. MIJL 17,5
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
23.10.1959-1977 ACHILLES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1967 verlengd bij N.V.Scheepswerven Boele, Bolnes
DENIS-M
1977-1987 DENIS M, Pallada Compania Naviera S.A., Piraeus-Griekenland.
1987-1987 TAVIRA, onbekende eigenaar, La Valetta-Malta
In 1987 verkocht voor de sloop naar Turkije.
Arriveerde 5 mei 1987 bij Birlik Demir Celik Ticaret A.S., Aliaga-Turkije.
2.
M.S. ARCHIMEDES
ROEPNAAM PCSU
IMO NR 5022235
BOUWJAAR 1960
BOUWNUMMER 941
BOUWWERF N.V.Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
Tewaterlating 9 juni 1960 en 22 november 1960 opgeleverd.
BRT 1960 5.710 NRT 3.180 DWT 7.190
BRT 1967 6.235 NRT 3.506 DWT 7.780
LxBxHxDG 129,24/1967 138.96 x 17,58 x 8,53 x 7,34
Vrachtschip,closed shelterdek type, 2 dekken.
accomodatie voor 12 passagiers,
46 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6000 pk. MIJL 17,5
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
22.11.1960-1977 ARCHIMEDES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1967 verlengd bij Wilton Fijenoord, Schiedam
1977-1979 MARIKA T, Drummond Shipping Enterprises Corp., Piraeus-Griekenland.
In 1979 gesloopt bij I.M.Varela Davalillo, Castellon-Spanje. De sloop begon in november 1979.
M.S. ARCHIMEDES
ROEPNAAM PCSU
IMO NR 5022235
BOUWJAAR 1960
BOUWNUMMER 941
BOUWWERF N.V.Scheepswerven Gebroeders Pot, Bolnes
Tewaterlating 9 juni 1960 en 22 november 1960 opgeleverd.
BRT 1960 5.710 NRT 3.180 DWT 7.190
BRT 1967 6.235 NRT 3.506 DWT 7.780
LxBxHxDG 129,24/1967 138.96 x 17,58 x 8,53 x 7,34
Vrachtschip,closed shelterdek type, 2 dekken.
accomodatie voor 12 passagiers,
46 bemanningsleden.
MACHINE Stork diesel, 2 tew, 7 cyl. PK 6000 pk. MIJL 17,5
Machinebouwer Gebroeders Stork & Co, Hengelo
HISTORIE
22.11.1960-1977 ARCHIMEDES, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
In 1967 verlengd bij Wilton Fijenoord, Schiedam
1977-1979 MARIKA T, Drummond Shipping Enterprises Corp., Piraeus-Griekenland.
In 1979 gesloopt bij I.M.Varela Davalillo, Castellon-Spanje. De sloop begon in november 1979.
Tina, wat ik niet begrijp is dat op de eerst foto's van de Achilles deze met een stalen brug front staat afgebeeld, en ook op de latere onder Griekse vlag, maar dat op de laatste foto van de Achilles deze wel een houten brugfront heeft. Noemde men dat overigens niet iets van " Schotje van Kuik of zo?"
Ha die Chris,
De "Achilles" heeft altijd een houten brugfront gehad.
Er schijnt eens een stuurman geweest te zijn die op een ON of ES boot witte tjet over de blanke lak heeft laten zetten. Dat was goedkoper voor de baas.................
Hij schijnt hier een douw voor gehad te hebben. Achteraf kwam het de K.N.S.M. wel goed uit. In financieel opzicht wel te verstaan.
Was het per ongeluk de "Chiron" niet waar dit op plaats vond !?.
Dit verhaal staat me sinds de "Attis" zo maar bij........................
m.v.g. Roy
De "Achilles" heeft altijd een houten brugfront gehad.
Er schijnt eens een stuurman geweest te zijn die op een ON of ES boot witte tjet over de blanke lak heeft laten zetten. Dat was goedkoper voor de baas.................
Hij schijnt hier een douw voor gehad te hebben. Achteraf kwam het de K.N.S.M. wel goed uit. In financieel opzicht wel te verstaan.
Was het per ongeluk de "Chiron" niet waar dit op plaats vond !?.
Dit verhaal staat me sinds de "Attis" zo maar bij........................
m.v.g. Roy