Belgische vloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eddy Lucas

Belgulf Union

Bericht door Eddy Lucas »

Met het eindejaar in het vooruitzicht, hier een vertelling over nieuwjaar aan boord van de Gulftanker Belgulf Union.
Ik maakte op die tanker een winter mee in de Oostzee. Vijf maanden en dagen aan boord. Het is te zeggen: soms kregen we een telegram om te laden in Heulva Spanje en dan waren we er ongeveer twee weekjes tussenuit.
Maar goed, rond nieuwjaar hingen we in de Oostzee rond. Den ouwe was een zatlap die zijn leven gebeterd had, en dat waren de kwaadste. Hij kon in elk geval niet verdragen dat er een pint gedronken werd aan boord. Meer nog hij was zijn tijd vergeten dat hij poepeloere zat door de alleyway kroop en riep: "ik ben een krokodil!"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eddy,
Prachtig dit verhaal over een Belgische Gulftanker.
Hier de Belgulf Union bij de tewaterlating.
Heb helaas nog geen andere foto...
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb wel de "Belgulf Strenght", een zusterschip als het goed is.
All the best
Jos

Afbeelding

Deze foto hoort bij een verhaal over een rescue Operation van dit schip in 1967.

http://gulfhistory.org/specs/ships/page36.html
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Zou dit hem kunnen zijn :?:

Afbeelding

gr Gerrit
Groetjes Gerrit.
Eddy Lucas

Bericht door Eddy Lucas »

Dat was hem, die laatste foto.
Overigens, Jos en Gerit, thanks. Jullie moeten over een flinke verzameling beschikken. Mooi!
Op dat schip heb ik zo vanalles meegemaakt. Ik ben ook enkele maanden op de Belgulf Glorie geweest. Daarover later iets. Ik ga het allemaal een beetje door elkaar op het forum plaatsen. Veel grappige voorvallen, maar verliezen we niet uit het oog dat het hard werken was in de Oostzee. We hebben dagen gehad van twee tot drie havens per dag. Stand-by - wacht (wiel) lopen - stand-by - enz. In Gulfhaven in Denemarken werden afgewerkte producten geladen en dat was dan dikwijls voor vier à vijf verschillende havens en ... als ge daar wat rondgedobberd hebt dan weet je dat ze dicht bij elkaar liggen ... Zwaar, maar best een leuke tijd.
Eddy Lucas

Tewaterlating

Bericht door Eddy Lucas »

Oh ja Jos, weet ge waar precies de Union gebouwd is? Zijn ze allemaal op dezelfde werf gebouwd?
Groetjes;
Eddy
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

eddy

De Belgulf Union is geboud in 1962
brt 12.126
draagverm 18.041
afm 171,00 x 21,69 x 12,12
diepgang 9,17
gebouwd Kawasaki dockyard
vermogen 7.650
snelheid 16 knots
motor kawasaki- turbo

belgulf Glory is van 1959
werf furness SB Haverton Hill

motor Richardsens Westergarth-turbo
vermogen 7.300
snelheid 16 knots

De Glory is het enige gulf schip dat bij Furness gebouwd is.
Alle andere bij Kawasaki dockyards Kobe japan.


Groetjes
frans
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eddy,
De Union en de Belgulf Enterprise zijn gebouwd bij Kawasaki Shipyard in Japan.
Ik zat begin 60tiger jaren bij Nedgulf tankers, de Gulf Swede en Hollander waren gebouwd in Uddevallavarvet. (Zweden)
De Gulf Hansa en Italian bij de Deutsche Werft in Hamburg.
In Uddevalla hadden ze een tiental tankers voor Trinity gebouwd.
Toen deze order gereed was kwam er toevallig iemand van Gulf langs en die zag zoveel overgebleven scheepsonderdelen en vroeg toen of hiervan NOG een tanker gebouwd kon worden. Ze hebben hun best gedaan en het resultaat was de "Gulf Swede".
Dat was overal goed te zien; aan dek zag je allemaal verschillende soorten afsluiters, hele grote, minder grote en hele kleintjes.
Nu was het normaal dat de afsluiters van de strippenleiding kleiner waren, maar er zaten er tussen met een handletje bovenop, zoals je bij de Nederlandse draaiorgels zag.
leidingen die opeens van grootte verschilden en waar een verloopstuk tussen geplaatst was.
Maar op deze fraaie foto is hiervan niets te zien.
All the best
Jos


Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het waren geen 10 schepen, maar slechts drie zusterschepen van de Gulf Swede.

(Dit is de van de Shiplist van Uddevallavarvet).

180 TRINITY CHALLENGER
178 TRINITY NAVIGATOR
179 TRINITY SHIPPER

182 GULF HOLLANDER
181 GULF SWEDE


All the best
Jos
Eddy Lucas

Gulf

Bericht door Eddy Lucas »

Dat is weeral een hele "scheepvaartgeschiedenisles". Wel interessant om weten. De Gulfschepen onder Belgische vlag ken ik maar over de andere, ik wist alleen dat er nog waren, wist ik niks af.
Thanks en nogmaals het beste voor 2005. Goede gezondheid ... enne ... hou de vingertjes lenig om de boodschappen in te tikken hé op het forum.
Eddy


Plaats reactie