Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Journee
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee » 03 okt 2010 18:21

Goede avond Jos,

Laat maar zitten ... ..., dat is dus meer voor een volgende generatie bedoeld. Kombuispraat is in elk geval voorbereid!

Groeten,
Johan.
Johan Journée
Een schip is meer dan een brok staal alleen.
http://www.shipmotions.nl/RDM

BertvE

Bericht door BertvE » 04 okt 2010 21:01

Wie weet:

Als ik de foto's zo bekijk van de diverse schepen, zeker die de laatste tijd gebouwd zijn, valt het me op dat er nogal wat zijn die zonder bulbsteven gebouwd worden.
Wie weet het hoe en waarom achter de filosofie wel of niet een bulbsteven

Bij voorbaat dank voor t antwoord

BertvE

Bericht door BertvE » 04 okt 2010 21:15

Wie weet:

Waarom hebben nogal wat schepen die de laatste tijd gebouwd zijn een overdekte "bak". Je ziet het vooral bij containerschepen. Van een golfbreker net achter de bak snap ik de bedoeling maar waarom helemaal overdekt?

Bij voorbaat dank voor t antwoord
Bert

Journee
Contacteer:

Bericht door Journee » 04 okt 2010 21:29

Goede avond Bert,

Over die bulb heb ik (bij een soortgelijke vraag) een tijdje geleden het volgende geschreven.

De invoering van de bulbsteven is aan de vermaarde Engelse maritieme onderzoeker William Froude (1810-1879) toe te schrijven. Door hem uitgevoerde modelproeven toonden meer dan een eeuw geleden reeds aan dat met een schip met een bulbsteven boven een zekere snelheid een behoorlijke vermindering in weerstand bereikt kon worden.

De weerstand van een varend schip bestaat ruwweg uit twee belangrijke bijdragen: de wrijvingsweerstand en de golfweerstand.
Het eerste deel, de wrijvingsweerstand, wordt veroorzaakt door de waterdeeltjes die langs het schip ‘wrijven’. Aan boord van een schip is dit te zien aan het turbulente water tegen de scheepshuid, die de energie in het zog afvoert. Ruwweg neemt de wrijvingsweerstand kwadratisch met de scheepssnelheid toe en is recht evenredig met het natte oppervlak van de scheepshuid. De scheepsvorm zelf is hierbij van zeer ondergeschikt belang; de scheepsgrootte is bepalend.
Het tweede deel, de golfweerstand, ontstaat door een snelheidsafhankelijke drukverdeling in het water rond en onder het schip. Dit resulteert in een opgewekt golfsysteem rond het varende schip, dat de energie afvoert. Hoe hoger de scheepssnelheid, hoe hoger de golven in dit systeem. Als gevolg hiervan neemt de golfweerstand bij hogere snelheden veel meer dan kwadratisch toe. Ook spelen de scheepsgrootte en de scheepsvorm hier een zeer belangrijke rol.

De werking van de bulb aan een schip wordt hier uitgelegd met de volgende hypothese.
De plaatsing van een bulb zal het natte oppervlak van het schip een weinig vergroten waardoor het wrijvingsweerstandsdeel slechts gering zal toenemen. Maar het golfweerstandsdeel, dat bij hogere snelheden sterk overheersend kan zijn, kan wel aanzienlijk beinvloed worden.
De ‘bulb-alléén’ en het ‘schip-zonder-bulb’ kunnen opgevat worden als twee afzonderlijke lichamen welke zich met dezelfde snelheid voortbewegen. Ieder lichaam heeft zijn eigen golfsysteem rond zich. Beide opgewekte golfsystemen kunnen bij een juiste keuze van de vorm en de plaatsing van de twee lichamen t.o.v. elkaar in tegengestelde fase worden gebracht, m.a.w. daar waar de één een golftop veroorzaakt, veroorzaakt de ander een golfdal. Hierbij kunnen beide golfsystemen elkaar dus gedeeltelijk opheffen, waardoor een vermindering van de golfweerstand van het ‘schip-met-bulb’ verkregen wordt. Het zal duidelijk zijn dat dit vooral effectief is bij hogere scheepssnelheden waar hogere golven opgewekt zullen worden.
Uiteraard werkt de bulb alléén optimaal bij die diepgang van het schip waarvoor deze ontworpen is. Een voor de volbeladen toestand ontworpen bulb kan in de ballast toestand mogelijk zelfs een weerstandsverhoging veroorzaken.

Het wel een beetje lang technisch verhaal geworden, maar misschien heb je hier toch iets aan.

Groeten,
Johan.
Laatst gewijzigd door Journee op 04 okt 2010 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan Journée

proet
Contacteer:

Bericht door proet » 04 okt 2010 21:32

Wie weet waar ik iets kan vinden(of wie heeft er informatie over) de berging van de Newton (vermoedelijk een vracht schip in het voorjaar van 1977 bij, of ten noorden van de Seychellen ?

En de berging van de Erawan bij of nabij Cape Guardafui, Somalie, in de zomer van 1977 ?

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl

BertvE

Bericht door BertvE » 04 okt 2010 21:57

@ johan:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik begrijp wat je verteld maar ... mijn vraag waarom er tegenwoordig afgezien wordt van het aanbrengen van een bulb is hier toch niet helemaal mee beantwoord.
In mijn tijd .. lang geleden .. werd de bulbsteven, ook voor coasters, altijd aangebracht en zo te zien nu niet meer. Er moet dus iets uitgezocht zijn dat maakt dat eigenaren besluiten het niet meer toe te passen. Ik ga er vanuit dat eigenaren sowieso uitgaan van een beladen schip waarbij de golfweerstand wel van belang is. Men vaart niet graag in ballast .. dat levert geen geld op doorgaans.

Journee
Contacteer:

Bericht door Journee » 04 okt 2010 21:58

Nogmaals even over die bulb, Bert,

Het zal je duidelijk zijn dat deze vooral werkt bij een niet veel veranderende diepgang en trim (dus de ontwerdiepgang van de bulb) en bij hogere scheepssnelheden. Een goed voorbeeld hiervoor zijn veerschepen, snelle containerschepen, e.d.

In het begin van de tweede helft van de vorige eeuw, was het toepassen van een bulb m.i. heel vaak een modeverschijnsel !!!
Wat te denken van het toepassen hiervan bij een tanker met zijn snelheid van 14-16 kn? Deze vaart veelal afwisselend twee trajecten met ieder een volledig verschillende beladingstoestand. In mijn ogen: zinloos! Aan bulbs bij deze schepen hebben vooral sleeptanks goed verdiend. Mogelijk trap ik nu hier en daar op tenen?

Dit wilde ik nog even toevoegen.

Groeten,
Johan.
Johan Journée

Jaap v D

Bericht door Jaap v D » 04 okt 2010 22:49

:?: Wie kan mij vertellen wanneer de navigatie verlichting is ingevoerd ,welk jaar ????

grts Jaap

BertvE

Bericht door BertvE » 04 okt 2010 22:57

@johan

Dat dacht ik na het lezen van je eerste antwoord al .. dat het nogal eens zinloos is en misschien soms zelfs een tegenover gesteld effect sorteert.

Zo is het ff duidelijker ... modeverschijnsel :-)), kost wat maar dan hebbie ook niks :D

Journee
Contacteer:

Bericht door Journee » 04 okt 2010 23:06

Bulb
Bert, "kost wat, maar dan hebbie ook niks", we zijn het eens!
Johan.
Johan Journée

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 05 okt 2010 04:28

Hallo Johan,

Nou je het er "toch over hebt".steek maar eens een mooi verhaal af over die " Mooie opgetrokken neuzen" die je tegenwoordig bij de moderne zeegaande hoppers vindt :lol: EXTRA drijfvermogen en ook een mode verschijnsel??? OF toch juist niet??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Wim van der Moolen

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Wim van der Moolen » 05 okt 2010 13:47

Hallo allemaal,

Vanmorgen plaatste ik een foto van de 'Jan van Gent'. Zie topic Haven van IJmuiden. Ik kon daar niet zo snel gegevens van vinden, maar Ruud wist mij te vertellen dat de 'Jan van Gent' van het bedrijf Krul bv. een injectievaartuig is. Ik heb gekeken op de webside van Krul bv. maar nu weet ik nog niet wat een injectievaartuig' is.
Wie kan mij dat vertellen?
DSC00077 (1023 x 685).jpg
DSC00077 (1023 x 685).jpg (149.49 KiB) 1310 keer bekeken
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Gerard

Bericht door Gerard » 05 okt 2010 18:09

Beste mensen, ik had ook een vraagje voor vrienden in Huizen. Die hebben een jachtje gekocht. In het machineruim zaten de spanten in een dik, taai soort preserveervet, en al 30 jaar. Hier en daar moet het nu weer wat bijgetjet worden, wie weet een adres om het daar te kopen? (In de buurt van Huizen).
Bij voorbaat dank namens mijn Huizer vrienden.

Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 05 okt 2010 20:01

Wim,
Met een injectievaartuig wordt door middel van compressoren lucht in de bodem van een haven geinjecteerd.Hierdoor gaat de bagger zweven en wordt door de stroming afgevoerd.Scheelt een stuk baggeren en is ook goedkoper.
Harry
Festina Lente

Wim van der Moolen

Bericht door Wim van der Moolen » 05 okt 2010 20:27

Hallo Harry,

Bedankt voor het antwoord, het is me nu volkomen duidelijk.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Journee
Contacteer:

Bericht door Journee » 05 okt 2010 21:57

Bulb

Goede avond Canada,

Eerst wat betreft dat “extra drijfvermogen”. Ik heb eens een halve nacht een gesprek aan boord gehad met een kapitein en een hwtk over de zin en de onzin van bulbstevens (uiteraard met een Bokma-fles op tafel). Ik dacht ze eindelijk overtuigd te hebben van de natuurkundige wetten in deze, toen de kapitein zei: “Johan, alles wat je me verteld zal best waar zijn, maar toch wil ik graag een schip met een dikke bulb. Daar kan ik fijn mee trimmen!”. Daar had hij weer gelijk in en we waren uitgesproken.

Nu die “mooie opgetrokken neuzen”. Bij voldoende snelheid werkt een “normale” bulb goed voor de diepgang waarvoor hij ontworpen is. Je kunt natuurlijk aan de bulb-vorm gaan prutsen, zodat het effectieve diepgangsbereik wat groter wordt. Het rendement loopt dan iets terug, maar hij werkt nu wel over een wat groter bereik. Het meest extreme zijn de vroeger ook wel toegepaste cilinderstevens.
Die sleeptankjongens kunnen echt wel al je wensen onderzoeken. Ze zijn niet dom en hun adviezen snijden heus degelijk hout. En …, een kleine besparing, maar dan wel gedurende 25 jaar, levert een flinke zakcent op!

Vaak wordt gezegd: “de bulb bespaart brandstof”. Dat is maar ten dele waar. Als je door die bulb een halve knoop harder kunt varen, maar je doet het niet, dan bespaar je brandstof! Ga je wel harder varen, dan win je misschien wat centjes door het tijd=geld principe.

Om het nu wat ingewikkelder te maken.
Een bulb wordt in het algemeen ontworpen voor vlak-water, maar een schip in zeegang beweegt. Met name de domp- en stampbewegingen zorgen er voor dat het schip zelf golven wegstuurt. Die energie die daarin zit betaal je via een extra weerstand, de zogenaamde “added resistance due to waves”. Deze is uiteraard afhankelijk van de scheepssnelheid en de golfrichting en is ongeveer kwadratisch afhankelijk van de golfhoogte. Maar ook speelt de verhouding tussen de gemiddelde golflengte en de scheepslengte een rol.
Nu kan het gebeuren dat je mooie bulb in bepaalde zeetoestanden grotere scheepsbewegingen veroorzaakt en daardoor weer een extra weerstand. Er zijn rekenprogramma’s die dat keurig voor je uit kunnen rekenen.

Dat laatste was een deel van mijn vak vroeger, zie de naam van mijn website. Daardoor zit ik nu lekker in mijn toercaravan in Drenthe.

Groeten,
Johan.
Johan Journée

Plaats reactie